میزان آگاهی و نگرش اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان نسبت به وظایف فرهنگی در راستای سلامت معنوی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

 اساتید دانشگاه ها از افراد تاثیرگذار در جامعه دانشگاهی هستند. لذا نقش استاد که نوعی اقتدار و جذابیت برای دانشجوی درجست وجوی هویت دارد، بسیار کلیدی است. رسالت فرهنگی و تربیتی استاد، اهمیت بسزایی در رویکرد فرهنگی در راستای سلامت معنوی دانشجویان دارد. بنابراین، شناخت دقیق وضعیت موجود فرهنگی هر دانشگاه و تبیین وظایف دینی و اسلامی-ایرانی افراد موثر دانشگاهی، به ویژه اساتید در رفع آسیب ها و ناهنجاری های جامعه دانشگاهی راهگشا و موثر است.. به فرموده مقام معظم رهبری (دامه برکاته)، اساتید دانشگاهی به عنوان پیشگامان و فرماندهان جنگ نرم هستند.

مواد و روش ها

 روش تحقیق در این مطالعه، پیمایشی به وسیله پرسش نامه کتبی و خودگزارش دهی بوده است. حجم جامعه آماری، 435 نفر از اساتید عضو هییت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان بودند که در سال 1395-96 مشغول به تدریس بودند. از این تعداد، 110 نفر در تحقیق شرکت کردند. نمونه گیری به صورت تصادفی طبقه ای متناسب با حجم طبقه انجام شد.

یافته ها

 با توجه به نتایج به دست آمده از 110 نفر استاد شرکت کننده در طرح، بیشتر افراد عضو هییت علمی دانشکده پزشکی بودند. کمترین تعداد مربوط به دانشکده توانبخشی بود. همچنین بیشتر افراد عضو هییت علمی، مرد و بقیه اعضای هییت علمی زن بودند. بیشتر اعضای هییت علمی متاهل بودند و میانگین سنی آنان 78/8±66/39 سال بود.

نتیجه گیری

 نتایج نشان می دهد بین آگاهی و نگرش اعضای هییت علمی هر دانشکده و گروه آموزشی (بالینی و پایه)، ارتباط معناداری وجود دارد، ولی بین آگاهی و نگرش اعضای هییت علمی و جنسیت، سن و وضعیت تاهل آنان ارتباط معناداری وجود ندارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p2647107 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!