ارتباط میان حساسیت اخلاقی و حساسیت اضطرابی در دانشجویان پرستاری دانشگاه های علوم پزشکی استان تهران

پیام:
چکیده:
مقدمه
حساسیت اخلاقی توانایی شناخت کشمکش ها و نتایج اخلاقی در تصمیم گیری ها و حساسیت اضطرابی یک سازه تفاوت های فردی است که در آن فرد از نشانه های بدنی که با انگیختگی اضطرابی مرتبط است، میترسد. حساسیت اضطرابی نقش مهمی در تداوم اختلالات اضطرابی دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط حساسیت اخلاقی و حساسیت اضطرابی در دانشجویان پرستاری دانشگاه های علوم پزشکی استان تهران انجام گرفت.
روش کار
این پژوهش یک مطالعه توصیفی-همبستگی بود. نمونه ها شامل336 دانشجو پرستاری در تمامی مقاطع در دانشگاه های علوم پزشکی استان تهران در سال1399 بود. نمونه گیری به صورت مستمر و با استفاده از فضای مجازی صورت گرفت. در این پژوهش از شاخص های خود گزارشی اطلاعات موگرافیک، حساسیت اخلاقی(MSQ) و حساسیت اضطرابی(ASI) استفاده شد. داده ها توسط نرم افزار spss نسخه16و آزمون های تحلیلی و توصیفی مانند کروسکال والیس و من ویتنی مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
نمره حساسیت اخلاقی و حساسیت اضطرابی در این مطالعه به ترتیب81 و4/31 بدست آمد. ضریب همبستگی بین حساسیت اخلاقی و حساسیت اضطرابی از نظرآماری معنادار نبود(238/0=P-065/0=r). همچنین دو مولفه ترس از نگرانی های بدنی با بعد خیرخواهی و صداقت ارتباط معناداری داشته است.
 
نتیجه گیری
 با توجه به اینکه عدم علاقه به رشته پرستاری باعث افزایش حساسیت اضطرابی می شود، پیشنهاد می شود در رابطه با افزایش علاقه به پرستاری در دانشجویان فعالیت هایی صورت بگیرد. با وجود عدم ارتباط معنا دار بین این دو مولفه نباید از اهمیت این دو مولفه غافل شد و بهتر است مطالعاتی جهت شناخت بهتر مولفه های تاثیرگذار بر حساسیت اخلاقی و حساسیت اضطرابی و ارتقا این دو مولفه صورت بگیرد.
کلید واژه ها:حساسیت اخلاقی، حساسیت اضطرابی، دانشجویان پرستاری
زبان:
انگلیسی
صفحات:
225 تا 232
لینک کوتاه:
magiran.com/p2649229 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!