بیان پروتئین های PPARα و PGC1α در بافت قلبی موشهای صحرایی مبتلا به دیابت نوع 2 متعاقب تمرینات تناوبی با شدت بالا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف
فعالیت بدنی در بیماران مبتلا به دیابت می تواند ساختار و عملکرد میوکارد را تحت تاثیر قرار دهد، لذا هدف از مطالعه حاضر بررسی اثر 8 هفته تمرین تناوبی با شدت بالا (HIIT) بر بیان پروتیین های PPARα و PGC1α در بافت قلب موش های صحرایی نر نژاد ویستار مبتلا به دیابت نوع 2 بود.
روش مطالعه
در پژوهش حاضر 28 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار 8 هفته ای به صورت تصادفی به 4 گروه سالم کنترل، سالم تمرین، دیابت کنترل و دیابت تمرین تقسیم شدند. پس از یک دوره رژیم غذایی پرچرب و القاء دیابت، موش های صحرایی در گروه های سالم تمرین و دیابت تمرین پروتکل تمرینی HIIT را به مدت  8 هفته و 5 جلسه در هفته انجام دادند. 48 ساعت پس از آخرین جلسه تمرینی بافت قلب خارج شد و با استفاده از روش وسترن بلات سطوح پروتیین های PGC-1α و PPARα بررسی شد. سپس داده ها با استفاده از آزمون آنوای یک راهه و آزمون تعقیبی توکی در سطح معناداری 05/0P< مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
نتایج پژوهش نشان داد سطوح بیان پروتیین PGC-1α در گروه دیابت کنترل نسبت به گروه سالم کنترل کاهش معناداری پیدا کرد (001/0P=) و در گروه دیابت تمرین نسبت به گروه دیابت کنترل به صورت معناداری افزایش یافت (001/0P=). همچنین، سطوح بیان پروتیین PPARα در گروه های دیابت کنترل و دیابت تمرین نسبت به گروه های سالم به صورت معناداری افزایش یافت (001/0P=). و مقدار پروتیین PPARα در گروه دیابت تمرین نسبت به گروه دیابت کنترل کاهش معناداری نشان داد (001/0P=).
نتیجه گیری
تمرینات HIIT احتمالا می تواند نقش موثری در تنظیم مسیر سیگنالی PPARα/PGC1α داشته و تغییرات نامطلوب ناشی از بیماری دیابت را در این مسیر سیگنالی مرتبط با بیوژنز میتوکندریایی تعدیل کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
97 تا 111
لینک کوتاه:
magiran.com/p2652014 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!