بررسی عوامل موثر در تحقق حکمروایی شایسته محلی: مورد پژوهش (روستاهای بخش مرکزی شهرستان پل دختر و بخش موسیان شهرستان دهلران)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

امروزه در مقایسه با گذشته، توسعه ی روستایی، با مفهوم مدیریت، پیوندی گسترده یافته است. مدیریت کارامد روستایی نیازمند بهره گیری از دیدگاه های نوین مدیریتی در فرایند توسعه از جمله حکم روایی خوب و به ویژه، حکم روایی شایسته ی روستایی است. در این راستا، پژوهش کنونی با هدف تبیین و بررسی مولفه های اثرگذار بر تحقق حکم روایی خوب در فضاهای سکونتگاهی روستایی بخش مرکزی شهرستان پلدختر و هم چنین بخش موسیان شهرستان دهلران تدوین شده است. گردآوری داده ها مبتنی بر منابع کتابخانه ای و پیمایشی با ابزار پرسش نامه و جامعه ی آماری خبرگان و کارشناسان گستره ی مورد پژوهش است.. نتایج روابط علی در روش دیمتل گویای آن است که در بخش مرکزی شهرستان پلدختر، مولفه های کارایی و اثربخشی اثرگذارترین و قانون مندی، اثرپذیرترین شاخص و در بخش موسیان شهرستان دهلران، مولفه ی شفافیت، اثرگذارترین و عدالت محوری، اثرپذیرترین شاخص حکم روایی شایسته ی روستایی هستند. نتایج ضریب همبستگی نشان داد که بین مولفه های حکم روایی روستایی (مشارکت، پاسخگویی، قانون مندی، مسیولیت پذیری، توافق گروهی، عدالت محوری، شفافیت، کارایی و اثربخشی) در بخش مرکزی شهرستان پل دختر با پایداری روستایی و همه ی مولفه های آن، به جز پایداری اجتماعی، رابطه ای مثبت و معنادار وجود دارد (p≤0.05). و در بخش موسیان شهرستان دهلران میان مولفه های حکم روایی روستایی با مولفه های پایداری بجز زیست محیطی رابطه معنی داری مشاهده شده است (p≤0.05). و نیز یافته های آزمون توکی نشان می دهد که روستاهای بخش موسیان وضعیت بهتری از لحاظ پایداری نسبت به بخش مرکزی دارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
155 تا 177
لینک کوتاه:
magiran.com/p2652526 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!