شیوع بیماری های مزمن غیرواگیر و عوامل مرتبط با آن در سالمندان شهر شاهرود 1402

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

این مطالعه با هدف بررسی شیوع بیماری های مزمن غیر واگیر و عوامل مرتبط به آن در سالمندان تحت پوشش مراکز سلامت جامعه شهرستان شاهرود انجام شد.

روش کار

مطالعه ی حاضر به صورت توصیفی-مقطعی بر روی سالمندان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی-درمانی شهر شاهرود انجام گردید. تعداد 448 سالمند با روش تصادفی خوشه ای به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. پرسشنامه ها شامل اطلاعات دموگرافیک، آزمون غربالگری افسردگی سالمندان (GDS-4)، نسخه کوتاه پرسشنامه ارزیابی وضعیت تغذیه (MNA-SF-6) و چک لیست بیماری های مزمن بود. از آزمون های آماری، فیشر، تی تست و کای دو و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 16 استفاده شد.

یافته ها

میانگین سنی شرکت کنندگان مطالعه 1/7±6/71 بوده و 2/54 درصد از آن ها مرد بودند. شایع ترین اختلالات مزمن به ترتیب فشارخون بالا (1/55%)، اختلالات بینایی (42%)، دیابت (1/31%) و افسردگی (7/29%) بود. بیماری دیابت در زنان (003/0=P)، افراد با تحصیلات کمتر (014/0=P)، کسانی که تنها زندگی میکردند (003/0=P)، نمایه توده بدنی بالاتر از 27 (005/0=P)، و کسانی که در معرض خطر سوء تغذیه قرار داشتند (001/0=P)، بیشتر و در سالمندانی که شاغل بودند به طور معناداری کمتر بود (002/0=P). نمایه توده بدنی بالا با هفت بیماری از جمله بیماری های دیابت، فشارخون بالا، بیماری های تیروییدی، نورولوژیکی، استیوپروز، هایپرلیپیدمی و افسردگی ارتباط معنادار داشت. کفایت درآمد ماهانه تنها با یک بیماری (بیماری کبدی) و مصرف دخانیات با هیچ کدام از بیماری ها مرتبط نبود.

نتیجه گیری

با توجه به شیوع بالای بیماری های مزمن در سالمندان و عوامل متعدد موثر بر آنها، استفاده از رویکرد چند جانبه در برنامه ریزی هایی که به منظور پیشگیری و کاهش بیماریهای مزمن و ارتقا سطح سلامت سالمندان انجام میگیرد، ضروری می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
30 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p2653031 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!