امکان سنجی راه اندازی مرکز پیشگیری و ارتقای سلامت با رویکرد سالمندی سالم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اگرچه روند جهانی به سمت غربالگری پیش رفته است. اما، در بسیاری از موارد، یک مبنای واضح برای مقرون به صرفه بودن غربالگری وجود ندارد. بنابراین بررسی مقرون به صرفه بودن و امکان سنجی با درنظر گرفتن عوامل اپیدمیولوژیک، زمینه اجتماعی و فرهنگی جامعه، شواهد مهمی در تصمیم گیری های پیشگیرانه محسوب می شوند. هدف از این مطالعه امکان سنجی راه اندازی مرکز پیشگیری و ارتقای سلامت با هدف سالمندی سالم می باشد.

روش کار

این مطالعه کاربردی و از نوع توصیفی-تحلیلی (تکنیکی) است و قسمتی از طرح راه اندازی مرکز پایش پیشگیری و ارتقای سلامت سالمندی با رویکرد سالمندی سالم است. این مطالعه امکان سنجی اجرای مدل بومی با هدف هوشمندسازی شبکه ارایه خدمات پایش، پیشگیری و ارتقای سلامت، را می سنجد. ارزیابی اقتصادی و مالی با استفاده از نرم افزار تخصصی مدل کامپیوتری تجزیه و تحلیل امکان سنجی و گزارش گیری (کامفار) صورت گرفت.

نتایج

نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که راه اندازی مرکز پایش، پیشگیری و ارتقای سلامت بر اساس مدل بومی طراحی شده با در نظر گرفتن خدمات درآمدزای مرکز، پیش بینی میزان اشتغال زایی و موارد مورد نظر در هزینه های سرمایه گذاری با نرخ بازدهی سرمایه داخلی 80/1300 امکان پذیر می باشد.

بحث: 

راه اندازی مرکز شبکه ملی پایش، پیشگیری و ارتقای سلامت در کشور با رویکرد سالمندی سالم، فعال و خودمراقب مبتنی بر استفاده از فناوری های نوین اطلاعاتی نه تنها امکان اجرایی داشته بلکه می تواند نقش مهمی برای داشتن جامعه ای سالم تر داشته باشد. بسترسازی، ایجاد فرهنگ سلامت محور در جامعه، حمایت و نظارت مداوم از کلیدواژه های موفقیت و استمرار برنامه های پیشگیری و ارتقای سلامت خواهد بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p2653032 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!