ادراک دانشجویان مقاطع مختلف آموزشی پزشکی عمومی از محیط آموزشی: دانشگاه علوم پزشکی قزوین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
آموزش بالینی نقش عمده ای در شکل دهی توانمندی های حرفه ای فراگیران دارد. برای دستیابی به آموزش بالینی مطلوب، لازم است ارزیابی و پایش مستمر صورت پذیرد. در این پژوهش دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در رابطه با جو آموزشی دانشکده پزشکی در سال 1398-1399 مورد ارزیابی قرار گرفت.
روش کار
پژوهش حاضر از نوع اپیدمیولوژیک توصیفی می باشد و دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در 4 مقطع تحصیلی علوم پایه، مقطع فیزیوپاتولوژی، کارورزی و کارآموزی در این نظرسنجی شرکت داشتند. ابزار مورد استفاده ، پرسشنامه DREEM حاوی 50 سوال با مجموع نمره 200 و امتیازدهی سوالات بر اساس مقیاس پنج گزینه ای لیکرت بود. داده ها در نرم افزار SPSS نسخه 25 با استفاده از آزمون تی و آنوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند.
نتایج
میانگین نمره فضای آموزشی 168 دانشجوی مورد بررسی 68/22±02/96 بوده است که در وضعیت نسبتا مطلوب قرار داشت. اختلاف معناداری در نمره فضای کلی و نمره زیرمجموعه های حاکم بر محیط های آموزش بر حسب جنسیت مشاهده نگردید (P>0.05). اما میانگین نمره ادراک فراگیران مقطع فیزیوپاتولوژی، در حیطه های ادراک دانشجو از محیط یادگیری (p=0.001)، اساتید (p=0.002)، ادراک دانشجو از توانایی علمی خود (p=0.015) و جو آموزشی (p=0.005)، از فراگیران سایر مقاطع بالاتر بوده است، کمترین نمره ی جو آموزشی متعلق به مقطع کارورزی است (محیط یادگیری، اساتید و موقعیت اجتماعی).
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که جو آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی قزوین در وضعیت نسبتا مطلوب قرار دارد و به ویژه دانشجویان در مرحله بالینی درک مناسبی از محیط یادگیری و اساتید ندارند که نیازمند بررسی بیشتر می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
484 تا 497
لینک کوتاه:
magiran.com/p2654554 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!