طراحی الگوی فرهنگ سازمانی با رویکرد استراتژی فرهنگ مشارکتی در مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه و هدف پژوهش:

 فرهنگ سازمانی قوی می تواند به عنوان یک عامل اولیه در ایجاد همکاری و مشارکت در کارکنان شناخته شود. مشارکت در تصمیم گیری به معنای ایجاد فرصت برای مشارکت پرسنل در تصمیم گیری های سازمانی است. بنابراین هر چه فرصت بیشتری برای مشارکت دادن اعضای سازمان در فرآیند تصمیم گیری فراهم شود، تصمیمات سازمان از ضریب پذیرش بیشتری نزد پرسنل برخوردار خواهد بود و در نهایت سازمان به بهره وری بیشتری دست خواهد یافت. هدف مقاله حاضر، ارایه الگوی فرهنگ سازمانی با تاکید بر فرهنگ مشارکتی در مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران می باشد. 

روش پژوهش:

  پارادایم پژوهش حاضر تفسیرگرایی و از نظر مخاطب استفاده کننده، کاربردی- توسعه ای و رویکرد نظریه پردازی در این پژوهش، استقرایی- قیاسی می باشد. پانل خبرگان این پژوهش شامل مدیران و نخبگان شهرداری تهران است و بر اساس اشباع نظری شامل 16 خبره بوده است. در این پژوهش، تکنیک تحلیل مضمون، بر اساس رویکرد شش مرحله ای مدل براون و کلارک (2006) استفاده گردیده است.

یافته ها

در پژوهش حاضر پس از انجام مرحله بازبینی و استانداردسازی مضمون،ها کلیه مضمونها در قالب 5 مضمون اصلی و 23 مضمون فرعی جای گرفتند.

نتیجه پژوهش:

 5 مضمون اصلی مشمول محیط درونی وبیرونی، الزامات نهادی، عوامل تعدیل گر و پیامدها می باشد . مضمون فرعی مشمول حوزهای ساختاری و سازماندهی، بهره وری، سرمایه انسانی، مدیریتی، قوانین و مقررات، انطباق قابلیت ها، ظرفیت ها و فرهنگ سازی برای ایجاد تحول و اصلاح در نظام اداری، جریان های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی - فناوری، بین المللی و سازمانی - اداری، الزامات قانونی، هنجاری و حرفه ای، فرهنگ مشارکتی نظام  ند و جامع، فرهنگ مشارکتی کارآ، بهره ور و ارزش افزا، فرهنگ مشارکتی اثربخش، نتیجه گرا و کیفیت مدار،فرهنگی پاسخگو و شفاف، سالم، عاری از فساد و تبعیض، شایسته سالار و مبتنی بر دانش، آینده نگر و هدفمند، قانون مدار، ضابطه مند و اخلاق گرا، توسعه گرا و نواندیش، مدیر و راهبر بوده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
107 تا 124
لینک کوتاه:
magiran.com/p2655855 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!