مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی و فتوتراپی بر خطرپذیری مراجعین کلینیک های ترک اعتیاد مواد مخدر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

خطرپذیری رفتاری است که سلامت فرد را به مخاطره می اندازد و زمینه ابتلای فرد به بیماری های جسمانی و روان شناختی را فراهم می کند. اختلال وابستگی به مواد شامل نشانگان شناختی، رفتاری و روان شناختی به همراه الگویی از تکرار و بروز پیامدهای تحمل ترک است. هدف از پژوهش حاضر، اثربخشی توان بخشی شناختی و فتوتراپی بر خطرپذیری افراد دارای اختلال وابستگی به مواد بود.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و گروه کنترل همراه با مرحله پیگیری 2 ماهه است. جامعه آماری این پژوهش، تمامی مراجعین کلینیک های درمان سوء مصرف مواد مخدر اوپیوییدی نیک طب، گلریزان و حامی شهر تهران در سال 1399 بود. در مرحله اول با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس با توجه به 0/05=α، اندازه اثر 85 درصد و سه گروه مساوی، با استفاده از نرم افزار Gpower 63 نفر تعیین شد، این افراد از میان کسانی که در آزمون خطرپذیری نمره بالاتر از خط برش دریافت کرده بودند انتخاب و سپس به شیوه تصادفی ساده در 2 گروه آزمایش (21 نفر گروه توان بخشی شناختی و 21 نفر گروه فتوتراپی) و یک گروه کنترل (21 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش اول تحت 12 جلسه توان بخشی شناختی و گروه آزمایش دوم تحت 12 جلسه فتوتراپی قرار گرفتند؛ اما افراد گروه کنترل هیچ گونه مداخله ای دریافت نکرد و در لیست انتظار باقی ماندند.

یافته ها

میانگین سن گروه توان بخشی شناختی 8/27±34/19، گروه فتوتراپی 7/68±32/76 و گروه کنترل 7/73±33/33 سال بود. نتایج آزمون تحلیل واریانس آمیخته نشان داد هر دو مداخله مذکور در مرحله پس آزمون و پیگیری نسبت به گروه کنترل اثربخشی معناداری بر کاهش خطرپذیری داشت (0/05>p). افزون بر این، نتایج آزمون تعقیبی بن فرونی نشان داد که فتوتراپی اثربخشی بیشتری بر کاهش خطرپذیری داشت (0/05>p).

نتیجه گیری

توان بخشی شناختی و فتوتراپی می تواند به عنوان یک شیوه درمانی برای کاهش مشکلات ناشی از خطرپذیری مراجعین کلینیک های ترک اعتیاد مواد مخدر به کار برده شوند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
13
لینک کوتاه:
magiran.com/p2656297 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!