اثر شش هفته تمرینات کراس فیت شدت بالا بر آسپروسین سرمی، درصد چربی بدن و مقاومت به انسولین در مردان مبتلا به دیابت نوع دو

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

آسپروسین یک آدیپوکین با اثرات گلوکونیوژنیکی و متابوتروپیکی است که در ارتباط با دیابت نوع دو است. هدف تحقیق حاضر، تعیین اثر شش هفته تمرینات کراس فیت شدت بالا (HICFT) بر آسپروسین سرمی در مردان مبتلا به دیابت نوع دو بود.

مواد و روش ها

در تحقیق نیمه تجربی حاضر که در تابستان 1401 روی بیماران عضو انجمن دیابت دزفول انجام شد، 30 مرد چاق و مبتلا به دیابت نوع دو ساکن شهرستان دزفول به صورت تصادفی انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15نفره HICFT و کنترل تقسیم شدند. افراد گروه تمرین، شش هفته تمرین HICFT با شدت 85-80 درصد ضربان قلب ذخیره در سه جلسه تمرین در هفته انجام دادند. متغیرهای خونی و آنتروپومتریک، 48 ساعت قبل و پس از مداخله به صورت ناشتا بررسی شدند. برای تجزیه و تحلیل آماری از آزمون های تی وابسته و تحلیل کواریانس در قالب نرم افزار SPSS 26 استفاده شد.

یافته ها

در این پژوهش در نهایت 22 نفر (10 نفر گروه HICFT با میانگین سنی 3/08± 43/80 سال و 12 نفر با میانگین سنی 3/09 ± 44/58 سال در گروه کنترل) در پژوهش باقی ماندند. میانگین سابقه دیابت در گروه آزمایش 0/45±3/24 سال و در گروه کنترل 0/42±3/23 سال بود. نتایج نشان داد که کاهش معناداری در آسپروسین سرمی (1/65 نانوگرم بر میلی لیتر)، چربی بدن (2/45 درصد) و مقاومت به انسولین (0/94 واحد) در گروه HICFT نسبت به کنترل مشاهده شد (0/001>p).

نتیجه گیری

با توجه به نتایج می توان گفت که HICFT با بهبود ترکیب بدن و کاهش ترشح آسپروسین نقش مثبتی در کاهش مقاومت به انسولین و کنترل قند خون در دیابت نوع دو دارد. به نظر می رسد که تعدیل آسپروسین ناشتا به درصد چربی بدن از مکانیسم های موثر بر کاهش مقاومت به انسولین در دیابت نوع دو در سازگاری به تمرینات شدت بالا باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
16
لینک کوتاه:
magiran.com/p2656300 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!