بررسی شیوع اختلالات اسکلتی- عضلانی و نقاط متمرکز درد، در کارکنان مرد ستاد پلیس راهور فراجا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

کارکنان ستاد پلیس راهور فراجا به دلیل کم تحرکی، نشستن طولانی مدت و اعزام به ماموریت های طاقت فرسای برون استانی جهت حل مشکلات ترافیکی کشور، دچار دردهای اسکلتی-عضلانی می شوند. لذا این پژوهش، با هدف بررسی شیوع نقاط متمرکز درد در کارکنان ستاد پلیس راهور فراجا انجام شد.

مواد و روش ها

این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی در سال 1401 در محل ستاد پلیس راهور فراجا با جامعه آماری موجود که تعداد 200 نفر از کارکنان بودند، انجام شد. بعد از مصاحبه چهره به چهره و بررسی نقاط درد با استفاده از پرسش نامه نوردیک و نقشه بدن زیر نظر متخصص مربوطه در مرکز تندرستی ستاد پلیس راهور فراجا، داده های مورد نظر جمع آوری شدند. داده ها با اعمال آزمون آماری کای دو در سطح معناداری 0/05>p تجزیه و تحلیل شدند، همچنین جهت بررسی داده های مورد نظر از نرم افزار SPSS 16 استفاده شد.

یافته ها

در این پژوهش 160 نفر از کارکنان ستادی با میانگین سنی 31.3±00.39 سال، میانگین وزنی 87.4±84.98 کیلوگرم و میانگین قدی 98.2±174.98 سانتی متر و 40 نفر از کارکنان ستادی-عملیاتی با میانگین سنی 3.60±39.00 سال، میانگین وزنی 51.2±89.98 کیلوگرم و میانگین قدی 71.3±172.86 سانتی متر مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج در کل نمونه های مورد مطالعه به این شرح بود که بیشترین گزارش درد به ترتیب در نواحی کمر (58/00 درصد)، گردن (44/50 درصد)، پشت (39/00 درصد)، زانوی راست (37/50 درصد) و زانوی چپ (37/50 درصد) و کم ترین گزارش درد نمونه ها به ترتیب در نواحی مچ پای چپ (9/00 درصد)، مچ پای راست (13/50 درصد) و مچ دست چپ (20/00 درصد) بود. نتایج آزمون کای دو نشان داد که اختلاف درد در نقاط شانه، مچ دست، ران، زانو، ساق پا و مچ پا در سمت راست بدن بین گروه ستادی و ستادی-عملیاتی معنادار بود (0/05>p) اما این اختلاف در نقاط مچ دست چپ، گردن، پشت و کمر از لحاظ آماری معنادار نبود (0/05<p).

نتیجه گیری

با توجه به تفاوت های شغلی کارکنان ستادی و ستادی-عملیاتی، نقاط متمرکز درد در این دو گروه با یکدیگر تفاوت هایی دارند. درد در مفاصل زانو، شانه، مچ پا، نواحی ساق و ران پا در گروه کارکنان ستادی-عملیاتی در هر دو طرف بدن نسبت به گروه کارکنان ستادی شیوع بالاتری دارد. از طرفی درد در مفاصل مچ دست و ناحیه ساعد در کارکنان گروه ستادی بیشتر از گروه ستادی-عملیاتی است اما تقریبا در هر دو گروه شیوع درد در ناحیه کمر، گردن و پشت برابر است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
18
لینک کوتاه:
magiran.com/p2656302 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!