مقایسه اثر تمرینات مقاومتی دایره ای و تمرینات عملکردی شدید بر عملکرد جسمانی کارکنان نظامی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

ماهیت فعالیت نظامی ایجاب می کند تا فرد نظامی همواره از آمادگی قلبی-تنفسی و توان کافی برخوردار باشد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثر تمرینات مقاومتی دایره ای و تمرینات عملکردی شدید بر عملکرد جسمانی کارکنان نظامی انجام شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه نیمه تجربی، با طرح پیش آزمون-پس آزمون، از بین تمامی کارکنان نظامی مرد یک مرکز نظامی عملیاتی در شهر اهواز، 45 نفر به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه تمرینات عملکردی شدید، تمرینات مقاومتی دایره ای و گروه کنترل قرار گرفتند. در مرحله پیش آزمون اندازه گیری های قد، وزن، اکسیژن مصرفی بیشینه و توان بی هوازی انجام شد. در ادامه، مرحله تمرینی آغاز شد. پروتکل تمرینی شامل هشت هفته و هر هفته سه جلسه تمرین بود. در نهایت، 24 ساعت بعد از اتمام مرحله تمرینی، در مرحله پس آزمون، اندازه گیری های مورد نظر مجددا انجام شد. داده ها به روش تی وابسته، کوواریانس و آزمون تعقیبی بنفرونی با استفاده از نرم افزار SPSS 19 تحلیل شدند.

یافته ها

نتایج نشان داد، بین گروه ها در متغیرهای سن، قد و وزن تفاوت معنا داری وجود نداشت و گروه ها در این سه متغیر همگن بودند. تمرینات عملکردی شدید و تمرینات مقاومتی دایره ای در افزایش توان هوازی (0/05>p) و افزایش توان بی هوازی (0/05>p) تاثیر معنا داری داشت. نتایج حاکی از بهبود معنادار شاخص های توان هوازی و توان بی هوازی در اثر تمرینات HIFT در مقایسه با تمرینات مقاومتی دایره ای بود (0/05>p).

نتیجه گیری

نتایج مطالعه حاضر نشان داد هر دو نوع تمرین HIFT و مقاومتی دایره ای موجب افزایش توان هوازی، بهبود ظرفیت بی هوازی و نیز بهبود استقامت کارکنان نظامی می شود. به طور کلی نتایج مطالعه حاضر بر اهمیت تمرینات HIFT در مقایسه با تمرینات مقاومتی دایره ای بر عملکرد جسمانی کارکنان نظامی تاکید دارد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
20
لینک کوتاه:
magiran.com/p2656304 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!