کاربرد سامانه های طبقه بندی آمریکایی (2022) و جهانی (2022) در بیان ویژگی های خاک مناطق کشت توتون شهرستان تالش استان گیلان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

طبقه بندی خاک، خاک ها را بر اساس ویژگی های متمایزشان به طبقات مختلف گروه بندی می کند. بنابراین نام و دسته های خاک، نمای کلی از چندین ویژگی خاک را ارایه می دهد. به منظور بررسی توانایی دو سامانه ی طبقه بندی جهانی و آمریکایی در توصیف ویژگی های خاک های زیرکشت توتون شهرستان تالش استان گیلان، این مطالعه با حفر، تشریح و نمونه برداری بیست خاکرخ در مناطق کشت توتون این شهرستان (جوکندان و کوهستان) انجام شد. منطقه ی مورد مطالعه دارای رژیم رطوبتی یودیک و حرارتی ترمیک بود. به کمک تجزیه های آزمایشگاهی و ویژگی های مورفولوژیکی خاک ها، خاکرخ ها براساس دو سامانه ی آمریکایی و جهانی طبقه بندی شدند. خاکرخ های شاهد از بین آنها انتخاب و ویژگی های آنها در دوسامانه ی طبقه بندی با یکدیگر مقایسه شدند. نتایج نشان داد که خاکرخ های شاهد در رده های انتی سولز، اینسپتی سولز، مالی سولز و ورتی سولز سامانه ی آمریکایی و ریگوسولز، فلووی سولز، کمبی سولز، اومبری سولز، فایوزمز و ورتی سولز سامانه ی جهانی طبقه بندی شدند. سامانه ی جهانی نسبت به سامانه ی آمریکایی، با نتایج تجزیه های آزمایشگاهی کمتر، اطلاعات بیشتری را ارایه می دهد. همچنین در این مطالعه مشخص شد که سامانه ی جهانی توصیف کننده های بیشتری را برای انعکاس ویژگی های جزیی تر در نام گذاری خاک ها ارایه می دهد. از این رو، کارایی آن در مقایسه با سامانه ی آمریکایی به نسبت بالاتر است. بنابراین می توان اظهار نمود که سامانه ی جهانی در ارایه اطلاعات بهتر خاک به کشاورزان، به مدیریت پایدار خاک مزارع توتون کمک بیشتری خواهد کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
179 تا 194
لینک کوتاه:
magiran.com/p2659119 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!