مدل ساختاری تبعیت از درمان بر اساس اضطراب سلامت ، فراهیجان مثبت، خودکارآمدی درد با میانجیگری منبع کنترل سلامت در مبتلایان سرطان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سرطان از مسایل مهم بهداشتی درمانی جهان و کشور ما میباشد و معمولا با ناراحتیهای چشمگیر بالینی و روانشناختی در استفاده مطلوب از راهبردهای مقابله ای همراه است. هدف پژوهش حاضر تحلیل مدل ساختاری تبعیت درمان بر اساس اضطراب سلامت ، فراهیجان مثبت، خودکارآمدی درد با میانجیگری منبع کنترل سلامت در مردان سرطانی بود.

روش

پژوهش توصیفی-همبستگی از نوع معادلات ساختاری است. جامعه آماری، مردان مبتلا به سرطانهای دستگاه گوارش در استان گلستان به کانون حمایت بیماران سرطانی شافی هیرکان بودند. نمونه از جدول کرجسی مورگان، 230 نفر و با نمونه گیری در دسترس انجام شد. ابزارها شامل پرسشنامه اضطراب سلامت سالکوسکیس و واروویک، فراهیجان بیرو مونته آ ، خودکارامدی درد نیکولاس، تبعیت دارویی موریسکی، انگ و وود، منبع کنترل سلامت والستون بودند.تحلیل داده ها در نرم افزار لیزرل 8.71 انجام شد.

یافته ها

نشان داد که اضطراب سلامت و منبع کنترل سلامت درونی به صورت مثبت و فراهیجان مثبت (005/0>P).، خودکارامدی درد به صورت منفی و معنادار بر تبعیت درمان اثر دارند (001/0>P).منبع کنترل سلامت درونی اثر خودکارآمدی درد و فراهیجان مثبت بر تبعیت درمان را به صورت مثبت و معناداری میانجیگری کرد (005/0>P).

نتیجه گیری

اضطراب سلامت، فراهیجان مثبت، خودکارآمدی درد، با تبعیت درمان رابطه داشته و از طریق میانجیگری منبع کنترل سلامت تبعیت درمان را تحت تاثیر قرار می دهند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
67 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p2659287 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!