بررسی تاثیر مکمل روی(Zn) بر تغییرات سطح مارکر های مرتبط با استرس اکسیداتیو و التهاب در بیماران مالتیپل میلوما تحت پیوند مغز استخوان اتولوگ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

بسیاری از بیماران سرطانی تحت تاثیر استرس اکسیداتیو دچار عوارض جبران ناپذیر می شوند. تجویز مکمل های موثر بر کنترل و مهار عملکرد رادیکال های اکسیداتیو اخیرا مورد توجه پزشکان و محققان قرار گرفته است. به طور خاص، مکمل روی یکی از مواد معدنی مرتبط با سلامت انسان است، زیرا دارای خواص آنتی اکسیدانی است. روی به عنوان یک عامل کمکی برای آنزیم های مهم درگیر در عملکرد صحیح سیستم دفاعی آنتی اکسیدانی عمل می کند. علاوه بر این، روی از سلول ها در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می کند. با انجام مطالعه حاضر تاثیر مکمل خوراکی "روی" در بهبود روند درمان بیماران مالتیپل میلوما (MM) که تحت پیوند اتولوگ مغز استخوان قرار گرفته اند از لحاظ تغییرات رادیکال های اکسیداتیو بررسی شد.

روش کار

این مطالعه یک کارآزمایی بالینی دوسوکور و کنترل شده با دارونما بود. شرکت کنندگان در مطالعه به طور تصادفی در دو گروه 20 نفری، گلوکونات روی (Zn) و دارونما قرار گرفتند. بیماران در روز های 0، +15، +30 بعد از پیوند، روزانه سه قرص گلوکونات روی 30 میلی گرم یا دارونما دریافت کردند. سطح سرمی روی و مس بیماران قبل از شروع مداخله و در روز 30 بعد از پیوند در سرم سنجش شد. تغییر بیان ژن NADPH oxidase 2 (Nox2) با روش ریل تایم PCR انجام شد. فعالیت متابولیت های نیتریت (Nitroc Oxide) و مالون دی آلدیید (Malondialdehyde) اندازه گیری شد. تحلیل یافته ها و رسم نمودارها با استفاده از نرم افزار SPSS Version 27 انجام شد. برای سنجش تفاوت در میزان متغیرهای بیوشیمیایی و التهابی بین گروه مداخله و دارونما از آنجا که شرایط نرمال بودن در داده ها برقرار نبود، از آزمون من - ویتنی استفاده شد. برای سنجش تفاوت در میزان تغییرات بیان ژن از نرم افزارGraphpad Prism 8 و آزمون One-way anova و unpaired t-test استفاده شد.

یافته ها

طی پرسشنامه تغذیه مشاهده شد که گروه دارونما روی بیشتری داشته و میزان تفاوت برآورد شده بین میانه دو گروه 236/1 تعیین شد. بیان ژن NOX2 پس از 30 روز کاهش معناداری (05/0 > P-value) را نسبت به گروه کنترل نشان داد. مقادیر MDA و یافته های تست گریس بعد از مکمل روی به صورت معناداری تغییر نکرد، اما کاهش در گروه روی به نسبت گروه دارونما دیده شد (05/0 < P-value).

نتیجه گیری

به نظر می رسد که مکمل روی در کنترل استرس اکسیداتیو و التهاب این بیماران موثر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p2659807 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!