بررسی وجود ژن mcr-1 (ژن مقاومت به کلیستین) در اشریشیا کلی جداشده از جوجه های یک روزه گوشتی نژاد راس و آرین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

اشریشیا کلی باسیل میله ای شکل گرم منفی است که به عنوان یک پاتوژن اصلی با طیف گسترده ای از اهمیت در طیور پرورشی است و در دنیا سالانه ضررهای اقتصادی قابل توجهی را به صنعت طیور کشور به دلیل افزایش تلفات تحمیل می کند. مقاومت آنتی بیوتیکی در این ارگانیسم به عنوان یک چالش اساسی در سراسر جهان مورد بحث است. بنابراین، هدف از این مطالعه بررسی وجود ژن mcr-1 (ژن مقاومت به کلیستین) در اشریشیا کلی جداشده از جوجه های یک روزه گوشتی نژاد راس و آرین است.

روش کار

در این مطالعه توصیفی - مقطعی که در یک بازه زمانی چهار ماهه انجام شد، تعداد 120 جدایه غیرتکراری از اشریشیا کلی از نمونه جوجه یک روزه گوشتی نژاد راس و آرین که از مرغداری های مختلف به آزمایشگاه کوثر تهران ارسال می شود، جمع آوری شد. سویه های اشریشیا کلی با استفاده از آزمون های رایج بیوشیمیایی و میکروبیولوژی استاندارد شناسایی شدند. تعیین حداقل غلظت مهاری (MIC) با روش Colistin Broth Disk Elution طبق دستورالعمل CLSI برای آنتی بیوتیک کلیستین انجام شد. با روش PCR حضور ژن های مقاومت به کلیستین بررسی شد.

یافته ها

120 ایزوله اشریشیا کلی بر اساس نتایج MIC هیچ گونه مقاومتی به دیسک کلیستین نشان نداد و تمام لوله ها به جز شاهد شفاف شد. در تست پی سی آر وجود ژن mcr-1 صفر درصد گزارش شد.

نتیجه گیری

نتیجه گیری می شود که با وجود نقش مهم حیوانات مولد غذا در انتقال مقاومت آنتی بیوتیکی، طیور بررسی شده منبع اصلی حمل ژن mcr-1 در ایران نبودند. این مطالعه نشان می دهد که بر اساس دستورالعمل های CLSI، روش انتشار دیسک نمی تواند مقاومت به کلیستین یا نگه داشتن عناصر ژنتیکی متحرک را منعکس کند، که برخی از مطالعه های قبلی در مورد مقاومت به کلیستین در ایران ممکن است گمراه کننده باشند. مطالعه های کمی با روش های مولکولی مقاومت به کلیستین را در ایزوله های اشریشیا کلی جداشده از حیوانات در ایران بررسی کرده اند. ارتباط احتمالی بین صنعت پرورش خوک و سطح بالای حمل mcr در برخی کشورها باید در مطالعه های آینده نگر بعدی روشن شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p2659813 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!