اثرگذاری چشمه های آبگرم معدنی بر کیفیت رودخانه با تکیه بر شاخص های سمیت (مطالعه موردی: اثر گذاری آبگرم قینرجه نیر بر رودخانه بالخلی چای)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

رودخانه بالخلی چای که به سد یامچی می ریزد تامین-کننده آب شرب اردبیل می باشد. در این تحقیق، مطالعه اثرگذاری چشمه قینرجه بر روی رودخانه بالخلی چای براساس شاخص های کیفیت آب های سطحی مدنظر می باشد.

مواد و روش

ابتدا اقدام به پایش ماهانه و آنالیز چشمه آبگرم قینرجه (ایستگاه 1)، رودخانه قبل پذیرش و بعد از پذیرش آب چشمه (ایستگاه های 2 و 3) به مدت یک سال شد. علیرغم دبی پایین چشمه نسبت به رودخانه، غلظت برخی کاتیون ها و آنیون ها در رودخانه به شدت افزایش یافت. در این مقاله، با تعیین IRWQISC به-عنوان شاخص کیفیت آب های سطحی ایران و NSFWQI به عنوان شاخصی بین-المللی، کیفیت آب برای سه ایستگاه، تعیین شد.

یافته ها

نتایج بیانگر آن بود که آب رودخانه، بعد از ورود آب چشمه از لحاظ کیفیت، تنزل رده پیدا کرد؛ به-عبارتی دیگر، شاخص IRWQISC کیفیت آب رودخانه از رده نسبتا خوب به متوسط تنزل یافت. به دلیل وجود حدود ppb2000 آرسنیک، حدود ppb7000 آهن و حدود ppb2500 منگنز در چشمه قینرجه، به نظر می رسد که شاخص های متداول جهت مطالعه کیفیت واقعی رودخانه بالخلی چای کافی نباشد؛ لذا شاخص IRWQISTهم در این تحقیق مورد توجه قرار گرفت. در اثر ورود چشمه به رودخانه، شاخص سمیت رودخانه از وضعیت نسبتا خوب به نسبتا بد، دو رده تنزل یافت.

نتیجه گیری

با توجه به تاثیرگذاری بالای چشمه قینرجه بر روی کیفیت رودخانه بالخلی چای از منظر شاخص های IRWQISC و خصوصا IRWQIST و با توجه به اهمیت رودخانه بالخی چای در تامین آب شرب اردبیل، ضرورت تصفیه آب چشمه قبل از ورود به رودخانه بالخلی چای کاملا مشهود است

زبان:
فارسی
صفحات:
146 تا 159
لینک کوتاه:
magiran.com/p2659851 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!