تاثیر تمرینات استقامتی و عصاره گزنه بر بیان ژنIL-8و حجم توموردر موش های مبتلا به سرطان ملانوما

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سرطان ملانوما یکی از شایع ترین انواع سرطان های پوست است. در این سرطان سلول های پوست به صورت کنترل نشده ای رشد و به سرعت تقسیم می شوند .هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر تمرینات استقامتی و عصاره گزنه بر بیان ژن IL-8 و حجم تومور در موش های مبتلا به سرطان ملانوما بود.

روش کار

در این تحقیق تجربی 20 سر موش صحرایی نر بالغ شش هفته ای بادامنه وزنی 300 الی 350 گرم به صورت تصادفی به 4 گروه شامل گروه های: کنترل، تمرین، عصاره و تمرین+عصاره تقسیم شدند. برنامه تمرین شامل 30 دقیقه دویدن روی تردمیل بدون شیب و با سرعت 16 متر در دقیقه برای هفته اول بود و هر هفته یک متر بر دقیقه اضافه شد تا در هفته هشتم به 22 متر بر دقیقه رسید. یک هفته پس از القا سرطان ملانوما و از طریق کاشت تومور در زیر پوست، گروه تجربی میزان 30 میلی گرم/کیلوگرم در روز عصاره اتانولی گیاه گزنه را به روش خوراکی و به مدت 8 هفته مصرف کردند. برای اندازه گیری میزان بیان ژن IL-8 از روش RT PCR استفاده شد.

یافته ها

نتایج تحقیق حاضر نشان داد که مصرف عصاره گزنه و تمرینات هوازی موجب کاهش غیرمعنادار بیان اینترلوکین 8 در گروه های تجربی در مقایسه با گروه کنترل شد (به ترتیب 125/0=p، 278/0=p، 174/0=p). همچنین نتایج نشان داد که حجم تومور کاهش معناداری در بین گروه های تجربی در مقایسه با گروه کنترل داشت (به ترتیب 021/0=p، 136/0=p، 047/0=p).

نتیجه گیری

داده های پژوهش حاضر نشان می دهد فعالیت منظم و مصرف عصاره گزنه از طریق کاهش بیان اینترلوکین8 و حجم تومور، می تواند نقش درمانی در سرطان ملانوما داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p2660157 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!