بررسی افکار و رفتارهای خودآسیب رسان در افراد دارای اختلال تراجنسیتی (مطالعه ی مروری سیستماتیک)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

افراد تراجنسیتی دارای مشکلات عدیده اجتماعی و روانشناختی می باشند. هدف از این بررسی خطر خودکشی و رفتار خود آسیب رسان در بین افراد دارای اختلال تراجنسیتی بود.
 

روش کار

پژوهش حاضر از نوع توصیفی با روش مرور سیستماتیک بود. به منظور دسترسی به مطالعات مرتبط با هدف مطالعه، کلیدواژه های خودکشی، افکار خودکشی، رفتار خودکشی و آسیب به خود به همراه اختلالات جنسی، تراجنسیتی و ملال جنسی در پایگاه های داخلی؛ SID، Magiran، IranMedex و Irandoc و پایگاه های بین المللی؛ Google-Scholar، Medline، PubMed، Elsevier، ProQuest، Springer از تاریخ 15 بهمن تا تاریخ 15 اسفند 1401 مورد جستجو قرار گرفته شد، که پس از اعمال ملاک های ورود و خروج، از مطالعه 126 اولیه یافت شده، تعداد 15 مطالعه به صورت نهایی انتخاب شدند.

یافته ها

از بررسی ادبیات پژوهشی مشخص شد که شیوع رفتار خود آسیب رسان و خودکشی گرا در میان افراد تراجنسیتی بیشتر از افراد همسو جنسیتی بود. همچنین تفاوت های جنسیتی در شیوع رفتار خودآسیب رسان و خودکشی در افراد تراجنسیتی وجود دارد. به طوری که افراد تراجنسیتی مرد در معرض خطر بیشتری برای رفتار خود آسیبی و خودکشی قرار دارند. همین طور میزان اقدام به خودکشی در جوانان تراجنسیتی بیشتر از افراد میانسال می باشد.

نتیجه گیری

می توان گفت که افراد تراجنسیتی در مقایسه با افراد همسو جنسیتی در معرض خطر بیشتری برای رفتار خود آسیب رسان و خودکشی هستند. بنابراین با شناخت عوامل خطر ساز و اقدامات پیشگیرانه در این زمینه می توان نرخ خودکشی را در این افراد کاهش داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
162 تا 175
لینک کوتاه:
magiran.com/p2660170 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!