مقایسه روش اصلاح حرارتی با هوا و روغن بر ویژگی های فیزیکی و مکانیکی چوب پالونیا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به کمبود منابع جنگلی و افزایش تقاضا برای چوب و فرآورده های آن، یکی از راه های تامین ماده اولیه چوبی، کاشت گونه های سریع الرشد می باشد. یکی از این گونه های کشت شده در کشور ما، گونه پالونیا فورتونی(Paulownia fortune) بوده که دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشد. با توجه به اهمیت استفاده بهینه از چوب ها در کاربردهای مختلف، امروزه این مواد با ارزش را با روش های مختلفی اصلاح می کنند. اصلاح حرارتی به عنوان روش کارآمد و دوستدار محیط زیست، گزینه مناسبی برای بهبود ویژگی های گونه های چوبی سریع الرشد می باشد. لذا در این مطالعه تاثیر روش اصلاح حرارتی در هوا و روغن بر برخی از ویژگی های فیزیکی و مکانیکی چوب پالونیا فورتونی مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش ها
چوب مورد استفاده در این پژوهش سه اصله درخت پالونیا (fortunei Paulownia) از جنگل شصت کلاته دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان تهیه شد. گرده بینه های پالونیا فورتونی پس از تبدیل به تخته در هوای آزاد خشک شدند. سپس نمونه های چوبی با الیاف مستقیم و بی عیب از نظر ظاهری از آنها تهیه شد. نمونه ها با دو روش اصلاح حرارتی در هوا و روغن، اصلاح گردیدند. اصلاح حرارتی در هوا مطابق روش ترمووود نوع D (دمای 212 درجه سانتی گراد و در مدت زمان 2ساعت) انجام شد. همچنین اصلاح حرارتی با روغن کلزا نیز با شرایط دمایی مشابه روش اصلاح حرارتی در هوا برای تیمار نمونه ها استفاده شد. سپس آزمون های رنگ سنجی، مقاومت خمشی، سختی، ضربه، جذب آب و واکشیدگی ضخامت بر روی نمونه ها انجام شد.
یافته ها
نتایج به دست آمده نشان داد که تیمار حرارتی با هر دو روش بر دانسیته، واکشیدگی حجمی و جذب آب، رنگ سنجی، مقاومت به ضربه، مقاومت به سختی، مدول گسیختگی و مدول الاستیسیته به طور معنی داری تاثیر داشته است. به طور کلی تیمار حرارتی با هر دو روش موجب کاهش دانسیته، جذب آب و واکشیدگی، شاخص روشنایی، مقاومت به ضربه، سختی، مدول گسیختگی و مدول الاستیسیته شد. دانسیته، جذب آب و واکشیدگی حجمی نمونه های تیمارشده در روغن در مقایسه با نمونه های تیمار شده در هوا بیشتر بود. مقاومت به ضربه، مقاومت به سختی، مدول گسیختگی و مدول الاستیسیته نمونه های تیمارشده در روغن در مقایسه با نمونه های تیمارشده در هوا به-طور معنی داری بیشتر بود.
نتیجه گیری
به طور کلی پالونیا تیمار شده در روغن در مقایسه با تیمارشده در هوا خواص فیزیکی و مکانیکی نسبتا بهتری نشان داد. لذا تیمار حرارتی در روغن در مقایسه با تیمار حرارتی در هوا، روش موثرتری برای بهبود خواص فیزیکی و مکانیکی چوب پالونیا می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
115 تا 131
لینک کوتاه:
magiran.com/p2660269 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!