شناسایی عوامل موثر بر عرضه و تقاضای نانوسلولز در ایران با استفاده از روش SWOT و ارائه راهکار مناسب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

نانوسلولزها با توجه به کاربرد فراوان در بسیاری از صنایع مورد توجه دولت ها و سرمایه گذاران قرار گرفته اند. شناخت کاربردها و پتانسیل های نانوسلولز موجب ترغیب کشورها برای سرمایه گذاری روی این فرآورده سبز شده است اما در ایران فناوری تولید نانوسلولز به علت چالش های شناسایی نشده هنوز در مرحله ی تولید آزمایشگاهی قرار دارد و به مرحله تولید انبوه نرسیده است. بنابراین هدف تعیین نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای موثر بر وضعیت عرضه و تقاضای نانوسلولز در ایران با استفاده از روش سوآت SWOT  است.

مواد و روش ها

شاخص های موثر بر وضعیت عرضه و تقاضای نانوسلولز توسط 10 خبره متشکل از اساتید متخصص دانشگاهی و شرکت های تولیدی و فناوری خصوصی و دانش بنیان در سه مرحله یا (سه راند) توسط پرسشنامه دلفی ارایه، تکمیل و شناسایی شدند. سپس با استفاده از مطالعات و نظرات اعضای هیات علمی رشته مرتبط و چند عضوشرکت های تولیدی، عوامل داخلی یا درون سازمانی (یعنی نقاط قوت و ضعف ها) و عوامل خارجی یا برون سازمانی (یعنی فرصت ها و تهدیدهای) موثر بر وضعیت عرضه و تقاضای نانوسلولز در جدول های تفکیک شده آنالیز SWOT شناسایی و ارایه گردیدند.

یافته ها

در نقاط قوت 8 شاخص (ایجاد ارزش افزوده زیاد برای ماده اولیه و محصولات نانوسلولزی- تنوع و در دسترس بودن ماده اولیه- زیست سازگار و زیست تخریب پذیری محصول نانوسلولز- توان تولید نسل جدید محصولات کارا با نانوسلولز- ایجاد توسعه پایدار با تجاری سازی نانوسلولز- سهم نیروی انسانی با دانش فنی بالای بومی- نیاز به فضای کمتر برای تولید نانوسلولز - تنوع محصولات نانوسلولزی) و در نقاط ضعف 9 شاخص (تغییر اندازه نانوسلولز درحین خشک کردن- بالابودن هزینه های انرژی، عملیاتی، زمین و ماشین آلات- نیاز به سرمایه گذاری زیاد- هزینه بالای خشک کنی نانوسلولز- عدم سرمایه گذاری دولت و بانک ها- بازده پایین تولید- عدم کارایی تجهیزات موجود درشرکت ها برای بکارگیری در نانوسلولز- تولید بصورت ژل نانوسلولز(همراه آب)- گران بودن روش تولید نانو سلولز نسبت به رقباء) و در مورد فرصت ها 8 شاخص (کاربرد نانوسلولز درحوزه های مختلف- نوآوری بالا و بکر بودن حوزه کاربردهای نانوسلولز- جذب سرمایه گذار خارجی و بخش خصوصی- بازارهای صادراتی مناسب درمنطقه- امکان دسترسی به دانش فنی تولید سایرکشورها- نیاز به تحقیق و توسعه ی بالا- حمایت دولتی ازصنعت تولید نانوسلولز- شتاب زیاد تحول در محصولات نانوسلولزی در دنیا) و در زمینه تهدیدها 7 شاخص (مواد اولیه و محصول جایگزین- سفارشی بودن نانوسلولز- قیمت پایین مواد اولیه و محصول رقیب- گران بودن نانوسلولز- فقدان ماشین آلات وتجهیزات ویژه تولید- عدم ریسک پذیری مدیران در استفاده از محصول هایتک و جدید- دشواری معرفی و ترویج محصول جدید در بازار) شناسایی گردیدند که هریک بر وضعیت عرضه و تقاضای نانوسلولز موثر می باشند.

نتیجه گیری

شاخص های موثر بر عرضه و تقاضای نانوسلولز طی روش دلفی و SWOT توسط خبرگان شناسایی گردید که این عوامل می توانند بر روی آن اثر معناداری داشته و با بکارگیری راهکارهای ارایه شده می توان در آینده نزدیک شاهد تولید انبوه و تجاری سازی نانوسلولزها در ایران بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
133 تا 147
لینک کوتاه:
magiran.com/p2660270 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!