طراحی الگوی توسعه و انتخاب مدل کسب و کار مبتنی بر نوآوری اجتماعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

توسعه و انتخاب مدل کسب و کار، یکی از حیاتی ترین تصمیم های مدیران و صاحبان کسب و کار به منظور بقا، رشد و سودآوری در صحنه رقابت است.  این تصمیم با عدم قطعیت ها و پیچیدگی هایی همراه است که توجه به توسعه ابزارهای کاربردی را ضروری می سازد . از سوی دیگر بیشتر ابزارهای موجود، با نگاه اقتصادی ارایه شده و کمتر به حل مسایل اجتماعی توجه دارند،  هدف از پژوهش حاضر، طراحی الگویی برای  توسعه و انتخاب مدل کسب و کار مبتنی بر نوآوری اجتماعی است.

روش

 پژوهش حاضر پژوهشی کیفی است که از منظر هدف، کاربردی و از منظر روش ، مطالعه موردی چندگانه است . به منظور شناسایی فرایند توسعه و انتخاب مدل کسب و کار، شیوه نامه و سوالهای مصاحبه به شکل نیمه ساختاریافته و با روش  5w1h تدوین شد. روش انتخاب نمونه ، قضاوتی و هدفمند و  نمونه آماری شامل   11 نفر از صاحبان کسب و کار فعال در حوزه نوآوری اجتماعی که تجربه توسعه مدل کسب و کار نیز داشته اند، می شود  پس از کدگذاری مصاحبه ها و تجزیه و تحلیل آن ها، بر اساس نتایج مطالعه موردی چندگانه و ادبیات موجود، ابزارهای پیشنهادی   شامل ماتریس توسعه مدل کسب و کار و ماتریس انتخاب مدل کسب و کار مبتنی بر نوآوری اجتماعی طراحی گردید. هم چنین از روش گروه کانونی شامل 10 نفر از صاحبان کسب و کارها که دارای تجربه توسعه مدل کسب وکار و نوآوری اجتماعی بودند به منظور اعتبارسنجی و تایید الگو استفاده شد.

یافته ها

یافته های حاصل از مطالعه موردی چندگانه نشان داد که صاحبان کسب و کارها، در مرحله توسعه مدل کسب و کار از جلسه های ایده پردازی استفاده می کنند و در مرحله انتخاب مدل کسب و کار جدید با نظرسنجی از خبرگان بر مبنای اطلاعات راهبردی کسب و کار ، گزینه های موجود را ارزیابی و مدل کسب و کار مناسب را انتخاب می کنند. بر این اساس الگوی پیشنهادی شامل 2 مرحله توسعه و انتخاب مدل کسب و کار طراحی گردید. در مرحله اول با استفاده از ابزار پیشنهادی  با عنوان ماتریس توسعه مدل کسب و کار، گزینه های محتمل برای توسعه مدل کسب و کار شناسایی یا ایجاد می شود و در مرحله دوم با به کارگیری ماتریس انتخاب مدل کسب و کار، گزینه هااولویت بندی شده و مدل نهایی انتخاب می شود.

نتیجه گیری

ماتریس توسعه مدل کسب و کار به جهت استفاده از ابعاد نوآوری در مدل  کسب و کار و ساختار دهی به جلسات ایده پردازی و ماتریس انتخاب مدل کسب و کار با در نظر گرفتن اطلاعات راهبردی کسب و کار، دو ابزار مناسب  برای توسعه و انتخاب مدل کسب و کار با هدف افزایش منافع و کاهش هزینه های اقتصادی/ اجتماعی می باشند

زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p2660547 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!