مفهوم پردازی تفسیری ساختاری موانع گذار از نوپایی به مقیاس پذیری کسب وکار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
شناخت فرآیندهای مرحله گذار از نوپایی به مقیاس پذیری کسب وکار و رفع موانع پیش روی آن، موفقیت یا شکست کسب وکار نوپا را تعیین می کند. لذا پژوهش حاضر با هدف مفهوم پردازی تفسیری ساختاری موانع گذار از نوپایی به مقیاس پذیری کسب وکار انجام شده است.
روش
این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و با توجه به ماهیت آن جزء تحقیقات آمیخته (کیفی- کمی) از نوع متوالی- اکتشافی و بر اساس گردآوری داده ها از نوع تحقیقات توصیفی و اسنادی- میدانی می باشد. جامعه موردمطالعه شامل کلیه مطلعان کلیدی، از قبیل اعضای هیات علمی گروه های کارآفرینی دارای رزومه و سابقه مرتبط، صاحبان کسب وکارهای نوپای در مرحله گذار و کسب وکارهای مقیاس پذیر موجود، مربیان، کارشناسان و برنامه ریزان سازمان های ذی ربط در زیست بوم کسب وکارهای نوپای کشور می باشد. در این پژوهش از سه روش تحلیل محتوای مبتنی بر استقرا، تحلیل تفسیری ساختاری و تحلیل میزان نفوذ و میزان وابستگی بهره گرفته شد.
یافته ها
نتایج موجب شناسایی 12 مانع برای گذار از نوپایی به مقیاس پذیری کسب وکار شد که پس از تحلیل در 7 سطح طبقه بندی شدند. همچنین میزان نفوذ و میزان وابستگی آن ها در طیفی از تاثیرگذاری مستقل، پیوندی و درهم تنیده تا وابسته مشخص گردید.
نتیجه گیری
موانع گذار از نوپایی به مقیاس پذیری کسب وکار به ترتیب سطوح شامل ضعف در تحلیل و پویش مداوم محیطی، ضعف در تعیین هدف و استراتژی متناسب، ضعف در بازنگری و تدوین برنامه بازاریابی، مشکلات تیمی و ضعف های رهبری و مدیریتی موسس، ضعف در بهسازی ارزش پیشنهادی، ضعف در پایه گذاری و شکل دهی به ساختار، ضعف در سرمایه های هنجاری و فرهنگی درون تیمی، ضعف در ایجاد قابلیت های مالی متناسب و کاهنده هزینه، ضعف در فرآیندهای یادگیری تیمی و توانمندساز، ضعف در زیرساخت ها، فرآیندها و فناوری های متناسب، ضعف در آمادگی بلوک های ذهنی افراد برای تغییر، ضعف در انتخاب زمان مناسب برای مقیاس پذیری شد. پژوهش حاضر مجموعه ای از موانع گذار از نوپایی به مقیاس پذیری کسب وکار را شناسایی و تحلیل کرده است که می تواند به عنوان یک راهنما با رویکردی مرحله ای برای کسب وکارهای نوپا عمل کند تا درصد گذار موفق را افزایش دهد. همچنین، یافته های این مطالعه می تواند دستاوردها و راهکارهای مناسبی را برای سیاست گذاران، برنامه ریزان، مدیران و متولیان زیست بوم کسب وکارهای نوپای ایران به همراه داشته باشد
زبان:
فارسی
صفحات:
66 تا 85
لینک کوتاه:
magiran.com/p2660549 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!