طراحی چارچوب ارزیابی انطباق با نوپای ناب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

هدف این پژوهش، تعیین شاخص ها و طراحی چارچوب ارزیابی انطباق با رویکرد نوپای ناب است، تا ابزار مناسبی برای تعیین میزان نوپای ناب بودن هر واحد نوپا ایجاد شود و به حرکت در مسیر ناب شدن این گونه واحدها کمک کند.

روش تحقیق:

 این پژوهش از نظر هدف کاربردی با ماهیت تحلیلی است. شاخص های جمع آوری شده از مقالات مرتبط با نوپای ناب و سنجش ناب است که با استفاده از روش های نسبت روایی محتوایی (CVR) و CREAM، توسط خبرگان غربالگری و نهایی شدند. این شاخص ها با استفاده از روش خوشه بندی سلسله مراتبی در نرم افزار MATLAB، دسته بندی و با روش بهترین-بدترین گروهی، وزن دهی و اولویت بندی گردیدند. سپس مدل نهایی برای ارزیابی 35 واحد فناور پارک علم و فناوری فارس بکار گرفته شد و نتایج آن به کمک آمار توصیفی و آزمون t تحلیل شد.

یافته ها

این پژوهش به یک چارچوب نهایی با 7 بعد و 38 شاخص وزن دار، برای سنجش میزان نوپای ناب بودن کسب وکارهای نوپا دست یافت. همچنین بر اساس سنجش با این چارچوب در واحدهای فناور پارک علم و فناوری فارس، ملاحظه گردید که واحدهای مورد بررسی به طور متوسط حدود 80 درصد با نوپای ناب انطباق دارند.

نتیجه گیری

در چارچوب طراحی شده بیشترین وزن مربوط به بعد «تحلیل مشتری» و بیشترین وزن بین شاخص ها مربوط به شاخص «شناسایی نیاز مشتری» است. برای انطباق بیشتر واحدهای فناور مورد بررسی، بایستی به ترتیب بعدهای «فرایندهای داخلی»، «مودا» و «تحلیل بازار» تقویت شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
138 تا 153
لینک کوتاه:
magiran.com/p2660553 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!