خوشه بندی و رتبه بندی استان‎های ایران بر مبنای برخی از شاخص های سلامت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

استفاده از روش های آماری برای رسیدن به خوشه بندی و رتبه بندی سلامت در جامعه می تواند نمای مناسبی از وضعیت سلامت در استان های ایران را به دولتمردان ارایه دهد. هدف پژوهش حاضر خوشه بندی و رتبه بندی استان های ایران بر اساس برخی از شاخص های سلامت بود. 

مواد و روش کار

مطالعه حاضر از نوع کاربردی بود که به روش توصیفی-تحلیلی اجرا شد. در این مطالعه شاخص‎های تعداد کارکنان شاغل در دانشکده های علوم پزشکی، پزشکان، پیراپزشکان، بیمارستان، تخت های فعال، مراکز ارایه دهنده مراقبت اولیه بهداشتی، آزمایشگاه ها، مراکز توانبخشی، مراکز پزشکی هسته‎ای، درمانگاه و پایگاه اورژانس به عنوان شاخص های سلامت 31 استان کشور جهت خوشه بندی و رتبه بندی در نظر گرفته شد. داده های مورد نیاز از سالنامه های آماری مرکز آمار ایران جمع آوری و برای خوشه بندی و رتبه بندی استفاده شد. خوشه بندی و مصورسازی داده ها با استفاده از نرم افزار R و رتبه بندی با استفاده از نرم افزار تاپسیس انجام شد.

یافته ها

بر اساس نتایج استان‎های ایلام، یزد، سمنان، خراسان جنوبی، زنجان، اردبیل، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری به ترتیب بیشترین امتیاز سلامت را داشتند که بر اساس روش خوشه بندی نیز در خوشه سوم قرار گرفتند. کمترین امتیازات نیز متعلق به خوشه اول بود. در این خوشه، استان های قم، تهران، البرز و همدان به ترتیب با امتیازهای 0/552، 0/540، 0/460 و 0/36 رتبه های 28 الی 31 را داشتند. همچنین استان های خوشه دوم با امتیاز تقریبا برابر در رتبه های 10 الی 27 قرار گرفتند.

نتیجه گیری

به منظور رسیدن به عدالت در سلامت باید شاخص های آن در استان های همدان، البرز، تهران و قم تا رسیدن به سرانه استاندارد ارتقا یابد.

زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p2660866 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!