الگوواره نظم اجتماعی در پرتو پیشگیری از سرقت خودرو (مورد مطالعه شهر تهران)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

نظم اجتماعی در تقابل با هرج ومرج یا بی نظمی اجتماعی است و به وضعیت باثبات جامعه گفته می شود که در آن ساختار اجتماعی موجود توسط اعضای آن پذیرفته و حفظ می شود. وجود برخی ناهنجاری ها ازجمله سرقت، نظم اجتماعی را با چالش مواجه می سازد. هدف از پژوهش کنونی، ارایه الگوواره نظم اجتماعی در پرتو پیشگیری از سرقت خودرو در شهر تهران است.

روش

در پژوهش کنونی، با استفاده از رویکرد کیفی و راهبرد استفهامی به مطالعه سرقت خودرو و راه های پیشگیری از آن پرداخته شد. شرکت کنندگان در مصاحبه، کارکنان پلیس های پیشگیری و آگاهی تهران بزرگ بودند که دارای بیش از بیست سال سابقه کار بودند. با نخبگان این تحقیق درباره پدیده سرقت خودرو در شهر تهران، مصاحبه انجام شد. داده های پژوهش با نمونه گیری هدفمند و نظری و مصاحبه با 16 نفر از روسای کلانتری و کارآگاهان برجسته در حوزه مقابله با سرقت خودرو، به دست آمده است. خروجی مصاحبه ها در بسته های شرایط (علی، زمینه ای و مداخله گر)، تعامل ها (فرایندها)، پیامدها و راه کارهای مبتنی بر الگوی گرندد تیوری دسته بندی شد. به عبارتی برای تحلیل داده ها از نظریه زمینه ای استفاده شد.

یافته ها

براساس داده ها، چهار مفهوم شامل شرایط (علی، زمینه ای و مداخله گر)، تعامل ها (فرایندها)، پیامدها و راه کارها به دست آمد که به 31 مقوله اصلی تقلیل داده شدند. سپس مقولات اصلی در قالب الگوواره قرار داده و تشریح شد.

نتیجه گیری

سرقت خودرو همچون برخی از سرقت ها، بر روح و روان مالباختگان و افراد جامعه، تاثیر منفی زیادی دارد و سهم آن در کاهش احساس امنیت نسبتا بالاست. اجرای راه کارهای پیشگیرانه از سرقت خودرو باید به عنوان یک راهبرد در هماهنگی با اجزاء جامعه و به منظور پیشگیری از ورود خدشه به تبلور نظم اجتماعی، مورد توجه قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p2661625 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!