نقش جایگاه های مهم فسفریلاسیون پذیرنده Tie 2 در برهمکنش ماکروفاژهای تومور و سلول های اندوتلیال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه

در سال های اخیر تحت جمعیت جدیدی از مونوسیت ها که پذیرنده Tie2 را بیان می کنند و در رگ زایی تومور نقش بسزایی دارند، شناسایی شده اند. همچنین مشخص شده است که حذف انتخابی مونوسیت های بیان کننده Tie2 سبب نقص رگ زایی در تومورهای موش و تحلیل متعاقب تومور می گردد. علاوه بر این نشان داده شده که برخی از این ماکروفاژها در مجاورت عروق خونی تومور مستقر می شوند و به شکل پاراکراین از عروق در حال تشکیل در این مناطق طی فرایند رگ زایی حمایت می کنند.

هدف

بررسی نقش جایگاه های مهم فسفریلاسیون پذیرنده Tie2 در برهمکنش ماکروفاژهای تومور و سلول های اندوتلیال.

روش کار:

 در مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش هر یک از جایگاه های فسفریلاسیون پذیرنده Tie2 در اتصال فیزیکی ماکروفاژها به سلول های اندوتلیال و نیز نقش آن ها در رگ زایی از یکسری از وکتورهای با Tie2 جهش یافته استفاده شد. پس از ترانسفکت ماکروفاژهای مشتق از تومور با این وکتورهای جهش یافته با استفاده از روش SPR اتصال فیزیکی بین سلول اندوتلیال و ماکروفاژها ارزیابی و با همکشنی این ماکروفاژها با سلول های اندوتلیال میزان رگ زایی بررسی شد.

نتایج

موتاسیون در جایگاه های 1106و 1111 فسفوریلاسیون Tie2 سبب کاهش اتصال ماکروفاژهای تومور به سلول های اندوتلیال شده و اثر ممانعتی در فعالیت پروآنژیوژنیک آن ها دارد.

نتیجه گیری نهایی: 

به طور کلی نتایج مطالعه حاضر نشان دهنده اهمیت پذیرنده Tie2 و مسیرهای مولکولی پایین دست آن در کنش متقابل سلول های ماکروفاژ و سلول های اندوتلیال و نیز القای آنژیوژنز هم به صورت مستقیم به شکل ارتباط فیزیکی و هم غیرمستقیم از طریق ترشح فاکتورهای موثر بر رگ زایی بود. در نتیجه این یافته ها اهمیت درک مکانیسم های مولکولی فعال سازی پذیرنده Tie2 در برهمکنش های سلول های اندوتلیال با ماکروفاژهای تومور و نیز درمان های ضدرگ زایی سرطان را ضروری می سازد.

زبان:
فارسی
صفحات:
235 تا 246
لینک کوتاه:
magiran.com/p2663386 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!