تاثیر عصاره الکلی گلبرگ زعفران (Crocus sativus L.) پرتو دیده بر زنده مانی باکتری لاکتی کازئی باسیلوس پاراکازئی M4PM99 و ویژگی های آنتی اکسیدانی ماست پروبیوتیکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه

امروزه توجه خاصی به مواد غذایی فراسودمند معطوف شده است. گیاهان دارویی و غذاهای فراسودمند به جهت دارا بودن ویژگی های دارویی، آنتی اکسیدانی و تغذیه ای اثرات سلامت بخش بر روی مصرف کنندگان دارند. پروبیوتیک ها به عنوان یکی از نوظهورترین و محبوب ترین فرآورده های فراسودمند، از اهمیت خاصی در این ارتباط برخوردارند.

هدف

به منظور توسعه فراورده های لبنی پروبیوتیکی و استفاده از سویه لاکتوباسیلوس جدا شده از فراورده های بومی، تاثیر عصاره الکلی گلبرگ زعفران پرتودیده و پرتوندیده در ماست پروبیوتیکی مورد ارزیابی قرار گرفت.

روش کار: 

در مطالعه حاضر، عصاره الکلی گلبرگ زعفران پرتودیده (پرتو گاما) با دوز 10 کیلوگری در سطوح غلظتی 25، 50 و 75 میلی گرم در کیلوگرم و پرتوندیده با غلظت مشابه بر زنده مانی باکتری لاکتی کازیی باسیلوس پاراکازیی و ویژگی های آنتی اکسیدانی و فیزیکوشیمیایی در ماست قالبی پروبیوتیکی پرداخته شد. زنده مانی پروبیوتیک، میزان pH، اسیدیته، محتوای کل ترکیبات فنلی، درصد بازدارندگی DPPH و خصوصیات حسی در روزهای صفر، 7، 14و 21 مورد ارزیابی قرار گرفت.

نتایج

افزودن عصاره های زعفران پرتودیده و ندیده به ماست، زنده مانی باکتری پروبیوتیک را به طور معنی داری نسبت به شاهد (فاقد عصاره) افزایش داد (05/0>P). افزودن عصاره ها در افزایش اسیدیته و کاهش pH نسبت به ماست شاهد موثر و معنی دار بود (05/0>P). همچنین با افزایش میزان عصاره ها درصد بازدارندگی و ترکیبات فنلی به طور معنی داری افزایش یافت (05/0>P) و این افزایش در تیمارهای پرتودیده به طور معنی داری بیشتر از تیمارهای پرتوندیده بود (05/0>P). تاثیر زمان نگهداری نیز بر روی این شاخص ها معنی دار بود به نحوی که خواص آنتی اکسیدانی و ترکیبات فنلی تا روز چهارده افزایش و سپس روند نزولی داشت. همچنین مطابق نتایج ارزیابی حسی از نظر فاکتورهای حسی طعم، بو و رنگ کمترین امتیاز مربوط به نمونه حاوی 75/0 درصد عصاره بود و بین سایر غلظت ها با نمونه شاهد تفاوت معنی داری مشاهده نشد (05/0>P).

نتیجه گیری نهایی: 

به طور کلی، عصاره گلبرگ زعفران تاثیر مثبت بر زنده مانی پروبیوتیک داشته، همچنین، پرتودهی گاما تاثیر معنی داری بر میزان ترکیبات فنلی کل و میزان فعالیت آنتی اکسیدانی عصاره گذاشته و در نتیجه، عصاره پرتوتابی شده می تواند به عنوان یک منبع آنتی اکسیدانی طبیعی در فرآورده های لبنی مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
247 تا 258
لینک کوتاه:
magiran.com/p2663387 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!