ارزیابی کارایی آنتی سرم پلی کلونال علیه موتیف حفظ شده هماگلوتینین ویروس آنفلوانزا در تشخیص ویروس های هومولوگ و هترولوگ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه

بیماری آنفلوانزای پرندگان تحت تیپ H9N2 از مهم ترین بیماری های ویروسی ماکیان در کشورهای آسیایی به شمار می رود. جهش های متعددی که در گلیکوپروتیین سطحی هماگلوتینین HA به عنوان آنتی ژن اصلی ویروس رخ می دهند، تفسیر نتایج آزمایش های سرولوژی برپایه HA را با مشکل مواجه می کنند.

هدف

در مطالعه تجربی حاضر، توانایی آنتی بادی پلی کلونال علیه موتیف حفاظت شده پروتیین HA در شناسایی جدایه های هترولوگ H9N2 مورد بررسی قرار گرفت.

روش کار: 

بر اساس داده های بیوانفورماتیک، موتیف حفاظت شده پروتیین HA انتخاب و در ناقل (+)pET-28a بیان شد. برای تولید آنتی سرم پلی کلونال، پپتید نوترکیب با ادجوان روغنی مخلوط و به جوجه های SPF تزریق شد. به طور مشابه آنتی سرم حاصل از ویروس غیرفعال تهیه شد. کارایی آنتی سرم ها در آزمایش ممانعت از هماگلوتیناسیون HI متقاطع با ویروس های H9N2 هومولوگ و هترولوگ مورد ارزیابی قرار گرفت.

نتایج

در واکنش با آنتی سرم پلی کلونال، میانگین عیار آنتی بادی HI علیه ویروس های هومولوگ و هترولوگ یکسان و برابر 5 برآورد شد. این عیار با آنتی سرم ویروس غیرفعال برای ویروس هومولوگ 7 و برای ویروس های هترولوگ بسیار کمتر برآورد شد. این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود.

نتیجه گیری نهایی: 

با ارزیابی های انجام شده این آنتی سرم دارای کارایی مناسب در شناسایی جدایه های متفاوت ویروس H9N2 می باشد و در مقایسه با آنتی سرم معمول با دقت بیشتری آنتی ژن های مختلف یک تحت تیپ را تشخیص می دهد. آنتی سرم پلی کلونال حاصل فاقد بازدارنده ‏های غیراختصاصی می باشد که ممکن است تفسیر یافته ‏های سرولوژی را با مشکلاتی مواجه نماید؛ این نتایج نشان داد آنتی سرم پلی کلونال توان شناسایی ویروس های H9N2 جدا شده در سال های مختلف با آزمایش HI را دارد، هرچند معتبرسازی آن مستلزم انجام آزمایش با تعداد بیشتر ویروس است.

زبان:
فارسی
صفحات:
289 تا 302
لینک کوتاه:
magiran.com/p2663390 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!