بررسی الگوی مصرف شیر و لبنیات محلی دامی و عوامل موثر بر آن در زنان شهر قم در سال 1401: مطالعه مقطعی مبتنی بر جامعه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه

شیر و محصولات لبنی از اهمیت خاصی در بیماری های منتقله از غذا در سطح جهان برخوردار است. لبنیات غیر پاستوریزه به دلایل تولید خانگی، ادعای سالم تر بودن، بالاتر بودن ارزش تغذیه ای، سهولت دسترسی و طعم شیر طرفداران خاص خود را دارد.

هدف

مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان مصرف لبنیات محلی و عوامل موثر بر آن در زنان شهر قم در سال 1401 انجام شد.

روش کار:

 در یک مطالعه مقطعی تحلیلی بر روی 319 نفر از زنان شهر قم که از طریق نمونه گیری طبقه ای- تصادفی انتخاب شده بودند اطلاعات دموگرافیک افراد (سن، تحصیلات، وضعیت اشتغال و درآمد) و همچنین میزان مصرف انواع لبنیات محلی بررسی شد. همچنین یک پرسشنامه مبتنی بر تیوری قصد رفتاری شامل 32 سوال در 4 بخش نگرش تغذیه ای، هنجار های انتزاعی، قصد رفتاری و رفتار تغذیه ای جمع آوری شد. پرسشنامه برای افراد بی سواد از طریق مصاحبه تکمیل شد. داده ها در نرم افزار SPSS و از طریق آزمون های آماری آنالیز واریانس و مربع کای تجزیه و تحلیل شد.

نتایج

شیوع کلی مصرف شیر محلی برابر با 3/82 درصد، ماست 1/85 درصد، پنیر 3/57 درصد، خامه 7/53 درصد، کره 3/42 درصد و کشک 9/33 درصد به دست آمد. همچنین بالاترین شیوع مصرف روزانه مربوط به شیر 9/13 درصد و ماست 8/11 درصد و کمترین مصرف مربوط به کشک و خامه 1/3 درصد و 1/5 درصد بوده است. بین قصد رفتاری و نگرش تغذیه ای با نوع لبنیات مصرفی تفاوت معنی داری وجود داشت (05/0>P). همچنین میان نوع لبنیات مصرفی همسر و شغل دامداری تفاوت معنی داری وجود داشت (001/0=P) اما بین نوع لبنیات مصرفی همسر با سطح تحصیلات، تاهل، وضعیت اشتغال و ارتباط با روستای ها تفاوت معنی داری دیده نشد (05/0>P).

نتیجه گیری نهایی: 

الگوی مصرف لبنیات در جامعه نشان داد که شیوع مصرف لبنیات محلی به خصوص مصرف شیر و ماست محلی در شهر قم بالا می باشد. مصرف بالای لبنیات محلی در حالی است که قصد رفتاری آن ها برای مصرف لبنیات سالم بالا بوده اما نگرش تغذیه ای و رفتار تغذیه ای مناسبی ندارند. به همین دلیل زمینه ابتلا به بیماری های مشترک انسان و حیوان از جمله تب مالت در شهر قم بالاست.

زبان:
فارسی
صفحات:
313 تا 321
لینک کوتاه:
magiran.com/p2663392 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!