مطالعه بیوانفورماتیکی پروتئین مولتی اپی توپ طراحی شده بر اساس مناطق بسیار محافظت شده پروتئین هماگلوتینین سویه های H9N2 و H5N8 ویروس آنفولانزا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

واکسیناسیون علیه آنفلوانزای پرندگان H9N2/H5N8   به عنوان یک راهکار موثر برای مقابله و کنترل این پاتوژن های کشنده مطرح می باشد. به همین منظور در این مطالعه یک واکسن کایمریک دوگانه موثر علیه H9/H5 از ناحیه HA2 دوسویه H9N2 و H5N8 طراحی شد و با استفاده از مدل های بیوانفورماتیک، خصوصیات فیزیکوشیمیایی و تجزیه و تحلیل ساختار آنتی ژنیک اپی توپ های انتخاب شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای انجام این مطالعه سویه های (A/chicken/Iran/B308B/2004)  H9N2 و (A/Poultry/Iran/clade 2344/2018)  H5N8 انتخاب شدند و اپی توپ های محرک لنفوسیت های B  و T بررسی و مناسب ترین آنها انتخاب شدند. سپس یک واکسن کایمریک با ترکیب اپی توپهای بسیار ایمنی زا طراحی شد. در ادامه با استفاده از نرم افزارهای مرتبط، ویژگیهای فیزیکوشیمیایی و ساختار ثانویه واکسن طراحی شده از لحاظ پایداری حرارتی و آبدوستی و  pH ایزوالکتریک و میزان آنتی ژنسیتی،آلرژنسیتی نیز مورد ارزیابی قرار گرفت. در نهایت واکسن پیشنهادی رونویسی معکوس شد و به منظور قرارگیری در وکتور بیانی پروکاریوتی PET 41 a(+) تطبیق داده شد. با توجه به نتایج حاصل، پیش بینی میشود که ساختارآنتی ژنیک طراحی شده در این مطالعه می تواند با موفقیت و به میزان قابل قبولی در سیستم های پروکاریوتی بیان شود و جهت مطالعات ایمنی زایی علیه سویه های H5N8 وH9N2  ویروس آنفلوآنزا مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
2 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p2663596 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!