کمی سازی پاسخ های جوانه زنی بذر دو ژنوتیپ کتان دانه ای (Linum usitatissimum) به دما

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کتان (Linum usitatissimum L.) گیاهی چند منظوره است که برای دانه، روغن و الیاف آن کشت می شود. در شرایط رطوبتی مناسب، دما به عنوان یک عامل محیطی موثر می تواند بر جوانه زنی و سبز شدن این گیاه اثر بگذارد. از این رو، شناخت دماهای کاردینال آن می تواند به کشاورزان در پیش بینی موفقیت آمیز جوانه زنی، سبز شدن و حتی عملکرد بذر و به پژوهشگران در ایجاد ژنوتیپ های متحمل به دماهای بالا کمک کند. لذا، پژوهش حاضر با هدف تعیین محدوده دمایی جوانه زنی و دماهای کاردینال جوانه زنی بذر دو ژنوتیپ دانه ای کتان طراحی و اجرا شد.

مواد و روش ها

به منظور کمی سازی واکنش جوانه زنی دو ژنوتیپ کتان دانه روغنی (رقم گلچین و لاین 286) به نه دما (3، 5، 10، 15، 20، 25، 30، 35 و 40 درجه سلسیوس)، آزمایشی به صورت کرت های یک بار خرد شده در قالب طرح کاملا تصادفی با چهار تکرار انجام شد. در این زمایش، از سه مدل رگرسیونی غیر خطی (بتا، دو تکه ای و دندان مانند) برای برازش داده ها استفاده شد و با استفاده از شاخص اطلاعات آکاییک (AIC)، شاخص اطلاعات آکاییک اصلاح شده (AICc) و ∆i  مدل برتر گزینش شد.

یافته ها

یافته های این آزمایش در مورد لاین 286 نشان داد که مدل بتا با داشتن شاخص اطلاعات آکاییک (96/3-AIC=) و شاخص آکاییک تصحیح شده (61/89-AICc=) کمتر و 0=  ∆i  از توانایی بالاتری در تخمین دماهای کاردینال برخوردار است. لذا، با استفاده از این مدل، دمای پایه، بهینه، بیشنه و تعداد ساعت زیستی لاین 286 به ترتیب 18/7، 22/24، 16/40 درجه سلسیوس و 25/19 ساعت تخمین زده شد. در رقم گلچین، مدل بتا با داشتن شاخص اطلاعات آکاییک (89/3-AIC=) و شاخص آکاییک تصحیح شده (083/89- AICc=) کمتر، برازش بهتری نسبت به دو مدل دیگر داشت. با این حال، با در نظر گرفتن ∆i  که در مدل های بتا، دو تکه و دندان مانند به ترتیب برابر 0، 61/1 و 49/4 بود، مشاهده شد که دو مدل بتا و دوتکه در تخمین دماهای کاردینال رقم گلچین از دقت یکسانی برخوردارند. این یافته ها نشان داد که دامنه دمای مناسب برای جوانه زنی رقم گلچین 85/23-8/3 درجه سلسیوس است. در این رقم محدوده ساعت زیستی تا 50 درصد جوانه زنی از 42/16 تا 77/19 ساعت متغیر بود.

نتیجه گیری

در کل، با توجه به یافته های این آزمایش می توان از مدل بتا برای پیش بینی زمان تا جوانه زنی لاین 286 و از هر یک از دو مدل، مدل بتا و دوتکه ای برای پیش بینی زمان تا جوانه زنی رقم گلچین در شرایط مطلوب رطوبتی بستر جوانه زنی استفاده کرد.

جنبه های نوآوری

مدل های مناسبی برای پیش بینی خوب درصد جوانه زنی بذر دو ژنوتیپ کتان دانه ای (رقم گلچین و لاین 286) در پاسخ به دما معرفی شد.
دماهای کاردینال دو ژنوتیپ بذر کتان دانه ای (رقم گلچین و لاین 286) تعیین شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
145 تا 158
لینک کوتاه:
magiran.com/p2664229 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!