گزینش ژنوتیپ های برتر پنبه (.Gossypiume hirsutum L) با استفاده از مدل GTBiplot

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

پنبه دارای اهمیت خاص اقتصادی و کشاورزی می باشد و مهم ترین الیاف مورد استفاده در صنعت نساجی جهان محسوب می گردد. شناسایی ژرم پلاسم ها بر اساس ویژگی های مهم کمی و کیفی، جهت انتقال صفات مطلوب در برنامه های دورگ گیری و اصلاح ارقام برتر ضروری است. این تحقیق جهت ارزیابی ژنوتیپ های پنبه بر پایه صفات کمی و کیفی اندازه گیری شده در پنبه، انجام شد.

مواد و روش ها

به منظور ارزیابی ژنوتیپ های پنبه با استفاده از تجزیه گرافیکی GTBiplot و انتخاب ژنوتیپ های برتر، آزمایشی شامل 9 ژنوتیپ همراه با 2 رقم تجاری استان فارس (بختگان و گلستان) به‎عنوان شاهد، در قالب طرح بلوک کامل تصادفی با 4 تکرار، در ایستگاه تحقیقات کشاورزی داراب طی سال های زراعی 1397 و 1398 اجرا شد. در این آزمایش صفات ارتفاع بوته، طول شاخه زایا، تعداد شاخه زایا، تعداد غوزه، وزن غوزه، درصد زودرسی، عملکرد وش، طول الیاف، درصد یکنواختی، ظرافت الیاف، استحکام الیاف، کشش الیاف و درصد کیل مورد بررسی قرار گرفتند.

یافته ها

نتایج تجزیه به مولفه های اصلی نشان داد که سه مولفه ی اول در مجموع 80/4 درصد از کل تنوع زراعی موجود بین داده ها را توجیه کردند. مولفه اصلی اول 44/6 درصد و مولفه اصلی دوم 22/3 درصد از واریانس موجود بین داده ها را توجیه کردند. در مولفه اول، به‎ترتیب صفات عملکرد وش و تعداد غوزه بیشترین سهم را در توجیه واریانس بین داده ها داشتند. در مولفه دوم صفات زودرسی و طول الیاف در جهت مثبت و طول شاخه زایا در جهت منفی بیشترین سهم را در توجیه واریانس موجود بین داده ها داشتند. نمودار چندضلعی حاصل از تجزیه GTBiplot، نشان داد که ژنوتیپ های بختگان، A-NB414، A-NBK، VA-1، VA-2 و 96-A3 که در ریوس چندضلعی قرار داشتند، ژنوتیپ های برتر بودند. نتایج نشان داد که ژنوتیپ های A-NB414 و A-NBK در صفات عملکرد وش، ارتفاع بوته، تعداد غوزه، یکنواختی، درصد کیل و درصد زودرسی از سایر ژنوتیپ ها برتر بودند. بیشترین تنوع توجیه شده توسط GTBiplot ناشی از ژنوتیپ های A-NB414، A-NBK، بختگان و گلستان بود. در این تحقیق ژنوتیپ های A-NB414 و A-NBK در بسیاری از صفات کمی و کیفی از سایر ژنوتیپ ها برتر بودند و با ژنوتیپ VA-1، VA-2، 96-A3، 92-48، 90-10481، A-SKG و 92-34 همبستگی منفی داشتند.

نتیجه گیری

با توجه به اینکه ژنوتیپ های A-NB414 و A-BNK در بسیاری از صفات کمی و کیفی از سایر ژنوتیپ ها برتر بودند و با رقم بختگان که ظرافت الیاف و وزن غوزه مطلوبی داشت، همبستگی ندارند، می توان در برنامه های اصلاحی جهت نیل به حداکثر تنوع و بدست آوردن هیبریدهایی با عملکرد مطلوب، زودرس، دارای وزن و تعداد غوزه بالا، درصد یکنواختی بالا، درصد کیل بالا و ظرافت الیاف مطلوب جهت استفاده در صنعت نساجی، از این ژنوتیپ ها استفاده نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
134 تا 140
لینک کوتاه:
magiran.com/p2664406 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!