در مقایسه با ادجوانت هیدروکسید آلومینیوم، Montanide ISA 206 VG پاسخ آنتی بادی خنثی کننده بالاتر و بادوامتری را در برابر FMDV در بزها ایجاد می کند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

بیماری تب برفکی (FMD) در حیوانات جفت سمی شیوع بالایی دارد. این بیماری بسیار مسری است و همچنان یک تهدید جدی برای سلامت دامها در سراسر جهان محسوب میشود. واکسیناسیون یکی از موثرترین روش های پیشگیری از این بیماری است. واکسن های مورد استفاده در ایران از نوع غیرفعال و حاوی چندین سروتیپ هستند. از آنجاییکه واکسنهای غیر فعال به تنهایی و بدون استفاده از ادجوانت قادر نیستند که پاسخ انتی بادی بالا و پایداری را ایجاد کنند از این رو استفاده از ادجوانت ها ضروری است. ادجوانت Montanide ISA 206 VG یک ادجوانت مبتنی بر روغن معدنی است که در فرمولاسیون با آنتی ژن باعث تولید امولسیون آب در روغن در آب (w:o:w) میشود. هنوز تعداد زیادی از تولیدکنندگان در ایران و جهان از ادجوانت آلوم برای تولید واکسن FMD استفاده می کنند.در این مطالعه از ادجوانت های Montanide ISA206 VG و Alum برای تجویز سروتیپ O2010 FMDV در بزها استفاده شد. شش راس بز به طور تصادفی به سه گروه تقسیم شدند. واکسن ها به صورت زیر جلدی (SC) دو بار با فاصله یک ماه تزریق شدند. خونگیری در زمانهای مختلفی انجام شد و از آزمون خنثی سازی ویروس جهت تعیین تیتر آنتی بادی خنثی کننده در نمونه ها استفاده شد. هفت روز پس از واکسیناسیون دوم، تیتر آنتی بادی گروه آلوم بالاتر بود، اما از نظر آماری معنی دار نبود. تیتر آنتی بادی گروه Montanide ISA206 از روز 28 پس از تزریق دوم تا پایان مطالعه به طور معناداری بالاتر از گروه آلوم بود. شش ماه پس از تزریق دوم، تیتر آنتی بادی در گروه ISA206 در سطح پیک تیتر باقی ماند. در گروهی که آلوم تزریق شد، تیتر آنتی بادی کاهش یافت و به سطح حداقل لازم برای ایجاد حفاظت رسید. تیتر آنتی بادی 9 ماه پس از تزریق دوم در گروه ISA206 در سطح اوج تیتر باقی ماند. در مقابل، تیتر آنتی بادی در گروه آلوم به طور قابل توجهی کاهش یافت.ادجوانت ISA 206 VG قادر به ایجاد ایمنی هومورال طولانی مدت در بزها در برابر سروتیپ O2010 FMD است و می تواند جایگزین ادجوانت هیدروکسید آلومینیوم در آماده سازی واکسن FMD شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
1843 تا 1851
لینک کوتاه:
magiran.com/p2664889 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!