اثر تعدیل کننده بیوچار پوسته برنج بر ویژگی های مورفو-فیزیولوژیک و بیوشیمیایی جعفری آفریقایی (Tagetes erecta L.) در شرایط تنش خشکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

گل های فصلی، از عناصر اصلی در احداث فضای سبز می باشند که کشت آن ها با تنش خشکی محدود می شود. به نظر می رسد بهبود محیط کشت این گل ها با مواد آلی مانند بیوچار (زغال زیستی)، می تواند یک راهکار پایدار و سازگار با محیط زیست برای افزایش تحمل به تنش خشکی باشد. در همین راستا، پژوهشی گلخانه ای برای بررسی اثرهای خشکی بر ویژگی های ریخت شناسی، فیزیولوژیک و بیوشیمیایی جعفری آفریقایی با کاربرد بیوچار پوسته برنج انجام شد. آزمایش به صورت فاکتوریل با دو عامل تیمار آبیاری در سه سطح 100، 50 و 25% ظرفیت مزرعه و کاربرد بیوچار در سه سطح صفر، 5/3 و 7% وزنی در قالب طرح به طور کامل تصادفی با 5 تکرار انجام گرفت. نتایج نشان داد که تنش خشکی سبب کاهش ویژگی های ریخت شناسی ارتفاع گیاه، وزن خشک شاخساره، تعداد برگ، تعداد شاخه های جانبی، تعداد گل، و طول و قطر گل شد به طوری که کمترین مقدار آن ها در 25% ظرفیت مزرعه به دست آمد. همچنین، کاربرد بیوچار باعث افزایش ویژگی های ریخت شناسی بیان شده در شرایط تنش خشکی شد. مقدار سبزینه a، سبزینه b، سبزینه کل، کاروتنویید، پراکسید هیدروژن، پرولین، مالون دی آلدیید و کربوهیدرات های محلول کل و نیز فعالیت آنزیم های پراکسیداز و سوپراکسید دیسموتاز در شرایط خشکی افزایش یافتند و کاربرد بیوچار باعث کاهش مقادیر این ویژگی ها در شرایط خشکی شد. همچنین، محتوای نسبی آب برگ، شاخص پایداری غشاء یاخته ای و پروتیین های محلول کل در شرایط خشکی روند کاهشی نشان دادند که استفاده از بیوچار باعث بهبود این ویژگی ها در شرایط تنش خشکی شد. به طورکلی اثرگذاری مقدار 7% وزنی بیوچار در مقایسه با 5/3% آن در کاهش اثرهای نامناسب تنش خشکی بیشتر بود. بنابراین، به طورکلی می توان بیوچار پوسته برنج به مقدار 7% وزنی را به عنوان یک بهبوددهنده مناسب خاک، برای افزایش تحمل به تنش خشکی در گل های فصلی برای کشت در فضای سبز، توصیه کرد هرچند که نیاز به بررسی های بیشتر هم به صورت کشت مزرعه ای و هم در مقدار های دیگر کاربرد، می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p2665276 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!