اثر رازیانه (Foeniculum vulgare) بر بیان ژن فاکتور 1 رشد شبه انسولین در بافت شکمبه گوسفند کرمانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

یکی از مهم ترین گیاهان دارویی که دارای خواص ضد میکروبی، محافظ کبد و آنتی اکسیدانی بسیار قوی بوده و از زمان های بسیار قدیم مورد استفاده انسان قرار گرفته است رازیانه (Foeniculum vulgare mill) از خانواده Apiaceae است. نتایج مطالعات مختلف بر روی حیوانات اهلی ثابت کرده است که افزودن رازیانه در جیره غذایی حیوانات باعث افزایش هضم و بازده رشد می شود، کارایی لاشه و وزن و طول روده کوچک را بهتر می کند و تعداد کل باکتری ها را کاهش می دهد، و تبدیل خوراک و وزن بدن را بهبود می بخشد. لذا، هدف از این مطالعه بررسی تاثیر تغذیه رازیانه بر بیان ژن IGF1 در بافت شکمبه بره های کرمانی برای اولین بار بود.

مواد و روش ها

در این تحقیق از 30 راس بره نر از نژاد کرمانی با وزن 45/0 ± 5/27 کیلوگرم (هشت ماهه) استفاده شد. پس از پایان دوره مطالعه، حیوانات مورد بررسی برای نمونه برداری ذبح شدند و وزن شکمبه ثبت شد. RNA کل از بافت شکمبه استخراج شد و سپس cDNA سنتز شد. کیفیت RNA و cDNA با استفاده از الکتروفورز روی ژل آگارز اندازه گیری شد. از روش Pfaffl et al. برای تجزیه و تحلیل داده های حاصل از Real Time PCR استفاده شد.

نتایج

وزن شکمبه خالی در حیوانات تغذیه شده با رازیانه (780 گرم)، کمتر از حیواناتی بود که با رژیم غذایی بدون رازیانه (890 گرم) تغذیه شده بودند (P <0.05). RNA کل استخراج شده دارای کیفیت مطلوب، کامل، سالم و دارای دو باند با اندازه های S28 و S18 بود. الکتروفورز نتایج تکثیر ژن های هدف (IGF1) و مرجع (GAPDH) در بافت شکمبه روی ژل آگارز نشان داد که اندازه باند برای ژن هدف 265 جفت باز و برای ژن مرجع 76 جفت باز است. با افزایش سطح تغذیه با رازیانه میزان تکثیر ژن IGF1 در بافت شکمبه افزایش معنی داری (p<0.05) پیدا کرد. حداکثر بیان ژن IGF1 زمانی بود که حیوانات با جیره دارای سطح 2 درصد رازیانه تغذیه شدند.

نتیجه گیری

یافته های مطالعه حاضر نشان می دهد که رازیانه می تواند با تاثیر مفید بر بیان ژن IGF1 در شکمبه در جیره گوسفندان برای پیشرفت عملکردهای تولیدی (با تحریک رشد و نمو شکمبه) استفاده شود. اگرچه با توجه به یافته های پژوهش حاضر می توان تایید کرد که رازیانه می تواند برای اهداف مختلفی در پرورش گوسفند استفاده شود، اما در تحقیقات آتی، به منظور دستیابی به یک نتیجه قطعی بهتر است شرایط فیزیولوژیکی و اپی ژنتیکی متنوع و پیچیده تری در نظر گرفته شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
239 تا 256
لینک کوتاه:
magiran.com/p2665454 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!