راهبردهای تقویت چرخش مغزها و جذب نخبگان در نظام سلامت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

خروج فرا سرمایه های فکری در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته است. افراد خبره کشورها در زمانی که به مرحله تولید می رسند با ترک کشور، توانایی فکری و اقتصادی خود را به کشورهای مقصد منتقل می کنند. یکی از راهکارهای کاهش خسارت های ناشی از این پدیده، چرخش مغزها است. مطالعه حاضر با هدف بررسی راهبردهای تقویت چرخش مغزها و جذب نخبگان در نظام سلامت انجام شده است.

روش

مطالعه حاضر به صورت مرور میدانی انجام شد. جستجو و تحلیل با استفاده از دستورالعمل پریزما انجام گرفت. محتوای مقالات از طریق تحلیل محتوا به روش تماتیک با استفاده از نرم افزار MAXQDa20 آنالیز شد. تمامی مطالب مرتبط به مفهوم مورد نظر در مقاله ها کددهی شدند، سپس، براساس ارتباط مفهومی در طبقات فرعی و زیر طبقات قرار و در نهایت در طبقات اصلی قرار گرفتند.

یافته ها

نتیجه اولیه جستجوی مقالات 2574 مقاله بود. پس از حذف موارد تکراری، 675 مورد به دلیل غیرمرتبط بودن و 13 مقاله به دلیل عدم دسترسی به متن کامل حذف شد و 33 مقاله برای تحلیل استفاده شد. بعد از خلاصه سازی کدها در 13 زیر طبقه و 3 طبقه اصلی قرار گرفتند که شامل 1- اصلاحات حاکمیتی- سیاست گذاری کلان، 2- تقویت و اصلاح سیاست های دانشگاهی، 3- راهبردهای فرهنگی- اجتماعی می باشند.

نتیجه گیری

یافته ها نشان می دهد کشور ایران می تواند به چرخش مغزها توجه بیشتری کند و از سرمایه فکری ایرانیان خارج از کشور به میزان بیشتری استفاده کند. این زمانی محقق می شود که برای تقویت زمینه ارتباطی و فرهنگ سازی نقشه راه مدونی تنظیم، مصوب و اجرا شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
384 تا 390
لینک کوتاه:
magiran.com/p2665768 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!