نگرش کشاورزان در خصوص کشاورزی پایدار و ارتباط آن با رفتارهای پایدار مبارزه با آفات و بیماری های گیاهی (مطالعه موردی: شهرستان اراک)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

به دلیل تاثیرات نامطلوب کشاورزی مرسوم روی سلامتی انسان ها و محیط زیست، تاکید زیادی در سطح جهانی و نیز ملی در جهت حرکت به سمت کشاورزی پایدار شده است. شناخت وضعیت نگرشی و رفتاری کشاورزان، به عنوان عاملان این سیاست، از اهمیت فراوانی برخوردار می باشد. در این تحقیق توصیفی- همبستگی، نگرش و رفتار کشاورزان در خصوص کشاورزی پایدار با تاکید بر حفظ نباتات مطالعه شد. با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای تصادفی و فرمول کوکران 300 نفر از کشاورزان شهرستان اراک انتخاب و مطالعه شدند. روایی ابزار تحقیق با استفاده از نظرات صاحب نظران تایید شد و پایایی آن نیز با انجام مطالعه مقدماتی و محاسبه آلفای کرونباخ بزرگ تر از 0.86 برای شاخصهای ترکیبی به دست آمد. نتایج نشان داد که 86 درصد کشاورزان، نگرشی خنثی و تنها 14 درصد نگرش مساعدی در خصوص کشاورزی پایدار داشتند. ضریب همبستگی نشان داد که رفتار کشاورزان ارتباط مثبت و معنی داری با متغیرهای نگرش به پایداری، سطح تحصیلات، مساحت زمین های زراعی دیم، مساحت زمین های زراعی یکپارچه شده، میزان علاقه به یکپارچه سازی، ارتباط با کارشناسان کشاورزی، ارتباط با مراکز فروش ماشین آلات کشاورزی، بازدید از مزارع ترویجی، استفاده از رادیو، کشاورزان همسایه در روستا و رابطه منفی و معنی داری با درآمد ماهانه کشاورزان داشت. تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که متغیرهای نگرش، مساحت زمین زراعی، درآمد ماهانه، سطح تحصیلات، دریافت اطلاعات از فروشندگان نهاده ها و علاقه به یکپارچه کردن مزارع، 33.9 درصد واریانس رفتار کشاورزان در خصوص پایداری را تبیین می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
135 تا 149
لینک کوتاه:
magiran.com/p2666753 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!