موانع ارجاع بیماران پس از ماستکتومی توسط جراحان عمومی جهت بازسازی پستان در یمن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 ماستکتومی می تواند تاثیر منفی بر عزت نفس و سلامت جنسی زنان داشته باشد و در نهایت کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار دهد. بازسازی پستان باعث بهبود اختلالات روانی و کیفیت زندگی پس از ماستکتومی می شود. با توجه به نرخ پایین بازسازی پستان در یمن، هدف از این مطالعه ارزیابی موانع موجود برای جراحان عمومی جهت ارجاع بیماران پس از ماستکتومی به منظور بازسازی پستان می باشد.

روش بررسی

پژوهش حاضر یک مطالعه پیمایشی برای بررسی دانش، نگرش و عملکرد جراحان عمومی نسبت به بازسازی پستان در یمن از دی تا اسفند 1401 است. این نظرسنجی از 43 سوال تشکیل شده و در چهار حوزه اصلی داده های جمعیت شناختی، دانش، نگرش و عملکرد طبقه بندی شده است.

یافته ها

 اکثر پاسخ دهندگان از دانش (3/80 %) و نگرش (4/75 %) خوبی برخوردار بودند، اما تنها 29 % از آنها همیشه گزینه بازسازی پستان را با بیماران خود مطرح می کردند. علاوه بر این، تنها 9/16 % همیشه بیماران واجد شرایط خود را به یک جراح پلاستیک ارجاع می دادند. بسیاری از جراحان (بیش از 75 %) معتقد بودند که تشخیص دیررس، اولویت بیمار برای درمان سرطان، فقدان کار تیمی چند رشته ای، ارتباط ضعیف بین جراحان عمومی و پلاستیک و محدودیت مالی به عنوان موانعی برای ارجاع به بازسازی پستان عمل می کنند.

نتیجه گیری

موانع قابل توجه برای بازسازی پستان در یمن شامل فقدان تیم چند رشته ای، مراجعه دیرهنگام بسیاری از بیماران و محدودیت های مالی است. بنابراین اراده و تدوین دستورالعمل ها و پروتکل ارجاع ساده جهت تسهیل دسترسی به خدمات ترمیمی پستان توسط جراحان پلاستیک ضروری به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p2667581 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!