مقایسه تاثیر دو برنامه تمرین ورزشی هوازی و تناوبی خیلی شدید بر بیان ژن های گالکتین-1 و گالکتین-3 در بافت تومور موش های ماده balb-c مبتلا به سرطان پستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 مطالعات جدید نشان می دهد مهار رشد تومورها، با کاهش بیان فاکتورهای آنژیوژنزی به روش های گوناگون از جمله فعالیت ورزشی، می تواند روش ارزشمندی در کنترل پیشرفت بیماری سرطان باشد. گالکتین-1 و گالکتین-3 در القا و حفظ آنژیوژنز تومور نقش مهمی دارد. هدف از این پژوهش، مقایسه تاثیر دو برنامه تمرین ورزشی منتخب بر بیان گالکتین-1 و گالکتین-3 در بافت تومور موش های ماده balb-c مبتلا به سرطان پستان بود.

روش بررسی

 24 سر موش ماده balb-c، با تزریق سلول های سرطانی وابسته به گیرنده استروژن MC4L2، مبتلا به تومور پستان شدند. سپس به سه گروه هشت تایی تومور (T)، تومور+تمرین هوازی (T+AE) و تومور+تمرین تناوبی خیلی شدید (T+HIIT) تقسیم شدند. گروه T+AE، 6 هفته، 5 روز در هفته و هر جلسه 60 دقیقه، پروتکل تمرین هوازی را اجرا کردند. گروه T+HIIT، 3روز در هفته به مدت 6 هفته و هر جلسه 1ساعت، پروتکل تمرین تناوبی خیلی شدید را اجرا کردند. در انتها، موش ها با تزریق کتامین و زایلوزین بی هوش شدند، بافت تومور برداشته و در نیتروژن مایع فریز شدند. بیان گالکتین-1 و گالکتین-3 به روش Real time-PCR سنجیده شد و نتایج به صورت Fold change_در سطح معناداری (P<0/05)_ با نرم افزار GENEX بیان شد.

یافته ها

 نتایج نشان داد پروتکل تمرین هوازی در گروه T+AE، تاثیر معناداری بر بیان گالکتین-1 در مقایسه با گروه T نداشت ولی باعث کاهش 70/1 برابری بیان گالکتین-3 (00/0=P) شد. در گروه T+HIIT در مقایسه با گروه T، بیان گالکتین-1، 04/3 برابر کاهش (00/0=P) و بیان گالکتین-3، 57/6 برابر کاهش (00/0P=)، در گروه T+HIIT در مقایسه با گروه T+AE، بیان گالکتین-1، 58/2 برابر کاهش (00/0=P) و بیان گالکتین-3، 86/3 برابر کاهش (00/0=P) یافت.

نتیجه گیری

 احتمالا تمرین هوازی با کاهش بیان گالکتین-3 و تمرین تناوبی خیلی شدید با کاهش بیان گالکتین-1 و گالکتین-3 بر پیشگیری از پیشرفت بیماری سرطان پستان، موثر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
108 تا 124
لینک کوتاه:
magiran.com/p2667607 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!