میزان رعایت شاخص های اخلاق حرفه ای در بین دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 رعایت اخلاق حرفه ای به عنوان یکی از اساسی ترین مفاهیم اخلاق پزشکی می باشد. بررسی وضعیت به کارگیری اخلاق حرفه ای در بین دانشجویان پرستاری به عنوان کارکنان آینده سیستم های بهداشتی و درمانی دارای اهمیت به سزایی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت به کارگیری اخلاق حرفه ای در بین دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل می باشد.

روش

 این پژوهش از نوع توصیفی مقطعی می باشد. تعداد 210 دانشجو پرستاری ترم سوم تا ترم هشتم دانشکده پرستاری و مامایی اردبیل، آموزشکده عالی سلامت مشگین شهر و دانشکده پرستاری گرمی در این مطالعه شرکت داشتند. برای دستیابی به میزان وضعیت به کارگیری اخلاق حرفه ای دانشجویان، از پرسشنامه سنجش عملکرد پرستاران به آیین اخلاق پرستاری که توسط اسمعیل پورزنجانی و همکاران طراحی شده است، استفاده گردید. داده ها با استفاده از آزمون های آنالیز واریانس یک طرفه، تی مستقل و رگرسیون خطی تجزیه و تحلیل شدند.
ملاحظات اخلاقی: در تمام مراحل انجام این پژوهش اصول اخلاقی و اصل محرمانگی رعایت شده و پرسشنامه ها با کسب رضایت آگاهانه و توضیح در مورد اهداف پژوهش به شرکت کنندگان تکمیل شده است.

یافته ها

 بر اساس نتایج مطالعه، میانگین وضعیت به کارگیری اخلاق حرفه ای در بین نمونه های مورد مطالعه 96/0 ±20/4 بود. میانگین به کارگیری اخلاق حرفه ای در حوزه پرستار و جامعه 1±29/4، در حوزه پرستار و تعهد حرفه ای برابر با 9/0±25/4، در حوزه پرستار و ارایه خدمات بالینی برابر با 94/0± 27/4، در حوزه پرستار و همکاری تیم خدمات درمان برابر با 25/1±885/3 و در حوزه پرستار و آموزش و پژوهش برابر با 06/1±29/4 بود که میانگین در همه حوزه ها خوب به دست آمد. همچنین متغیرهای محل تحصیل، علاقه به رشته پرستاری، وضعیت تحصیل و بخش محل خدمت با به کارگیری اخلاق حرفه ای رابطه معناداری (05/0 P<) دارد.

نتیجه گیری

 نتایج نشان دهنده رعایت مطلوب اخلاق حرفه ای در بین دانشجویان پرستاری می باشد. مسیولیت های اخلاقی بر عهده گروهی خاص نمی باشد، بلکه تمام اعضای یک حرفه در این زمینه مسیولیت دارند. با این وجود، توسعه اخلاق پرستاری هنگامی بهتر صورت می گیرد که در آن نهادینه شده باشد، چراکه تصمیم گیری اخلاقی در شرایط واقعی فقط با شناخت مفاهیم اخلاقی و دانستن ارزش ها مقدور می باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
5
لینک کوتاه:
magiran.com/p2667647 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!