رابطه بین بالندگی سازمانی و عدالت سازمانی با وجدان کاری کارکنان مراکز بهداشتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 اثربخشی سازمانی وابسته به متغیرهایی مانند بالندگی و عدالت سازمانی است. از طرفی توجه به مفهوم وجدان کاری در سازمان های بهداشتی همچون سایر سازمان ها در حقیقت نگاهی اخلاقی و انسانی به مقوله کار است که خود تحت تاثیر عوامل مختلف قرار دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط بالندگی سازمانی و عدالت سازمانی با وجدان کاری کارکنان مراکز بهداشتی انجام گرفت.

روش

 این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی می باشد. 197 نفر از کارکنان شبکه بهداشت شهرکرد به روش در دسترس در سال 1398 انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. داده ها با استفاده از سه پرسشنامه استاندارد بالندگی سازمانی، عدالت سازمانی و وجدان کاری جمع آوری گردید. آمار توصیفی و تحلیلی (ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون) و نرم افزار SPSS 16 جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.

ملاحظات اخلاقی: 

این مطالعه توسط کمیته اخلاق تایید شده است. ملاحظات اخلاقی نظیر تکمیل فرم رضایت آگاهانه کتبی، مشارکت داوطلبانه، توضیح اهداف تحقیق و اطمینان در مورد محرمانه بودن اطلاعات رعایت گردید.

یافته ها

 یافته ها نشان داد بین میانگین نمره بالندگی سازمانی و عدالت سازمانی با وجدان کاری کارکنان بهداشت ارتباط معنی دار وجود دارد (P<0.001). ارتباط بین میانگین نمره بالندگی سازمانی با وجدان کاری (r=0.711, p>0.001) و میانگین نمره عدالت سازمانی با وجدان کاری کارکنان همبستگی مثبت معنی داری وجود دارد (r=0.701, p>0.001).

نتیجه گیری

 تقویت عدالت سازمانی با به کارگیری قوانین و دستورالعمل هایی موجب افزایش عدالت و رعایت انصاف در بین همکاران می گردد. علاوه بر این پرورش بالندگی سازمانی کارکنان بهداشتی، پایه و اساس محکم تری برای بروز وجدان کاری کارکنان خود به وجود آورند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
12
لینک کوتاه:
magiran.com/p2667687 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!