نقش اخلاق فضیلت گرا در حرفه پرستاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 اخلاق، هسته اصلی فعالیت های مراقبتی است. در سال های اخیر اخلاق فضیلت گرا یکی از رویکردهای مورد توجه حرفه پرستاری است. هدف از این مقاله تبیین مفهوم فضیلت در حرفه پرستاری و نقش فضایل اخلاقی در حیطه های مختلف پرستاری است.

روش

 این مطالعه به روش مروری انجام شد. واژگان کلیدی اخلاق مراقبت، نظریه های اخلاقی، پرستاری و اخلاق فضیلت گرا، بدون محدودیت زمانی در پایگاه های اطلاعاتی معتبر فارسی و انگلیسی شاملSID، IranMedex، Google Books، PubMed، Google Scholar و Proqest مورد جستجو قرار گرفت. مقالات مرتبط انتخاب شده و بر اساس اهداف مطالعه، مرور و تحلیل انجام شد.

ملاحظات اخلاقی: 

در تمام مراحل مطالعه ملاحظات اخلاقی، از جمله امانتداری در نقل قول اسناد و عدم سوگیری رعایت شده است.

یافته ها

 نتایج در بخش های تصویری کلی از فضیلت، اخلاق فضیلت گرا، فضیلت و مراقبت، انتقال فضیلت از اخلاق به عمل، نقش فضیلت های اخلاقی در حرفه پرستاری، راهبردهای نظریه اخلاقی فضیلت گرایی در آموزش، نقش فضیلت در نظریه های پرستاری و چالش های نظریه فضیلت گرا دسته بندی شد. فضیلت، پیش نیاز مراقبت اخلاقی است. در مفهوم بالینی، اخلاق مراقبتی با یک مدل نظری از فضیلت غنی می شود. رویکرد اخلاقی فضیلت گرا در آموزش پرستاری، یادگیرنده محور بوده و بخشی ضروری در برنامه های آموزش اخلاق پرستاری محسوب می گردد. گنجاندن یک گفتمان در مورد فضایل در نظریه پرستاری، می تواند بر شایستگی اخلاقی تمرکز کرده و در عین حال، دانش ویژه رشته و مهارت های فنی را برآورده کند. برای رفع چالش های رویکرد فضیلت گرا، می توان از نظریه های اخلاقی مانند نظریه نتیجه گرا، در کنار این نظریه استفاده نمود.

نتیجه گیری

 فضایل اخلاقی راهنمای عملیاتی قابل قبول برای عملکرد مراقبت بالینی در پرستاری است. استفاده از نظریه فضیلت گرا به دلیل ارتباط بیشتر پرستاران با بیماران، کاربرد فراوانی داشته و حرفه پرستاری می تواند از این نظریه بیشترین بهره را ببرد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
11
لینک کوتاه:
magiran.com/p2667708 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!