بررسی شاخص توده بدنی و فشار خون در بین پرسنل یک یگان نظامی در سال 1398

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

چاقی به تجمع غیرطبیعی چربی در بدن اطلاق می شود. فشار خون از عوامل خطرساز مهم بیماری های قلبی عروقی است. هدف این مطالعه، بررسی شیوع فشار خون و چاقی و ارزیابی تاثیر عوامل دموگرافیک مرتبط با آن بر روی کارکنان یک یگان نظامی است.

روش ها

این مطالعه مقطعی بوده و سنجش های آنترو پومتری شامل قد و وزن براساس برنامه استاندارد و اندازه گیری فشار خون انجام گرفت. جامعه آماری شامل تمام کارکنان پایور بالای 28 سال سن در یک مرکز آموزشی نظامی بودند. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک آزمون همبستگی پیرسون و با استفاده از نرم افزار SPSS16  انجام شد.

یافته ها

تعداد 119 نفر پرسنل مورد مطالعه قرار گرفتند که همه این افراد مرد می باشند، 5 نفر دارای فشار خون بالا بودند که فراوانی کلی هایپرتانسیون معادل 2/4% افراد مراجعه کننده می باشد. میانگین فشار خون سیستولیک 16/46±11/115 و میانگین فشار خون دیاستولیک 15/10±50/74 بود. میانگین BMI بیماران مورد مطالعه 39/3 ± 26/28 بود. ارتباط آماری معنی داری بین BMI و فشار خون سیستولیک مشاهده نشد (25/0=p.v و 10/0=r.  ) اما ارتباط بین BMI و فشار خون دیاستولیک از نظر آماری معنی دار بود (03/0=p.v و 2/0=r).

نتیجه گیری

افراد مبتلا به فشار خون در جمعیت مورد مطالعه معادل 2/4% افراد بود که در مقایسه با میانگین کشوری کم می باشد. چاقی از عوامل خطر در ابتلا به فشار خون می باشد و برنامه ریزی ای جهت آگاهی رسانی در مورد اهمیت کنترل فشار خون و چاقی و داشتن رژیم غذایی مناسب و فعالیت فیزیکی و ورزشی، همراه با پایش سلامت روانی افراد تحت مطالعه جهت جلوگیری از افزایش چاقی و فشار خون ضروری می باشد. مطالعات بیشتر در خصوص بررسی عوامل تاثیرگذار بر چاقی کارکنان همانند ساعات خواب، رژیم غذایی و غیره مورد نیاز است.

زبان:
فارسی
صفحات:
94 تا 103
لینک کوتاه:
magiran.com/p2668054 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!