طراحی مدل پیشنهادی مدیریت دانش اثربخش با رویکرد برنامه ریزی استراتژیک با روش ترکیبی گرند تیوری و معادلات ساختاری (مطالعه موردی : وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف از انجام این تحقیق طراحی مدل پیشنهادی مدیریت دانش اثربخش با رویکرد برنامه ریزی استراتژیک با روش ترکیبی گرند تیوری و معادلات ساختاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. از روش تحقیق ابداعی از نوع ترکیبی (کمی و کیفی) استفاده و روش کیفی پیش زمینه روش کمی در نظر گرفته شده است. از نوع حیث هدف، کاربردی و بر اساس ماهیت و روش از بعد کمی، پیمایشی (میدانی) و از بعد روش هدفمند کیفی، از نوع استقرایی – اکتشافی می باشد. در مرحله اول با روش کیفی گرند تیوری و روش نمونه گیری گلوله برفی یا زنجیره ای 30 نفر از نخبگان و متخصصین حوزه دانش سازمانی و مدیریت دانش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان های تحقیقاتی تابعه انتخاب و بوسیله مصاحبه نیمه ساختار یافته اطلاعات گردآوری شد. سپس با کدگذاری باز ،محوری و انتخابی مقولات اصلی تحقیق استخراج و مدل ارایه گردید. در مرحله دوم تحقیق (روش کمی) با تدوین پرسشنامه بسته و با تایید روایی و پایایی آن داده ها جمع آوری شد. سپس جهت سنجش همبستگی بین داده ها ، نیکویی برازش مدل استخراجی ، آزمون فرضیات مقولات شناسایی شده و رتبه بندی آن به ترتیب از روش های kmo و بارتلت، تحلیل عاملی تاییدی ، آزمون تی و معادلات ساختاری جهت اعتبار سنجی مدل استفاده گردید. نتایج تحلیل نشان داد که همبستگی بین داده ها برای تحلیل عاملی مناسب و مقولات مدل استخراجی از نیکویی برازش بالاتری برخوردار و فرضیات مورد تایید واقع شدند. بدین ترتیب تسهیم دانش در اولویت اول و فناوری اطلاعات ، فرهنگ سازمانی ، حفظ دانش ، تبدیل دانش و کسب دانش بعنوان عوامل مدیریت دانش اثربخش با رویکرد برنامه ریزی استراتژیک در اولویت های بعدی قرار گرفته و مدل نهایی تحقیق ارایه گردید.

زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 94
لینک کوتاه:
magiran.com/p2668836 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!