بررسی الگو و سرانه مصرف ماهی در خانوارهای شهری بندر چابهار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

در گروه پروتیین های حیوانی، استفاده از آبزیان همواره به عنوان یکی از مهم ترین منابع پروتیینی مطرح بوده است، چرا که از لحاظ تغذیه ای دارای مقادیر قابل توجهی از اسیدهای چرب غیر اشباع بلند زنجیره، کلسترول کم، برخی از انواع ویتامینها و مواد معدنی و نیز پروتیینهایی با ارزش غذایی بالا می باشند. در مطالعه حاضر الگو و سرانه مصرف ماهی در خانوارهای شهری بندر چابهار در سال 1399 بررسی گردید.

روش ها

در این مطالعه، با توجه به جمعیت شهر چابهار، تعداد 383 پرسشنامه تهیه و به صورت حضوری توسط پرسش شوندگان تکمیل شد. برای برآورد متوسط میزان مصرف ماهی از فرمول استاندارد استفاده شد. از کل افراد مصاحبه شده 22/52 درصد خانم و 78/47 درصد بودند. بیش ترین رده سنی افراد مصاحبه شده متعلق به گروه سنی 45-36 سال بود. از لحاظ تعداد افراد خانوار و نوع شغل، به ترتیب خانوارهای با 3 یا 4 فرزند و شغل دولتی، بالاترین فراوانی را داشتند.

یافته ها

اولویت مصرف گوشت در بین خانوارهای چابهاری به ترتیب گوشت مرغ، گوشت قرمز و ماهی بود. بیش از 34 درصد از خانوارها مصرف ماهی بیش از 6 بار در ماه داشتند. ماهیان دریایی (شامل کوتر، شیر و حلوا) اولویت اصلی خرید ماهی در بیش از 94 درصد از خانوارهای چابهار بود. نتایج هم چنین نشان داد که "تازگی" و "مفید بودن" ماهی به ترتیب اولویت اصلی و معیار انتخاب ماهی در بین پرسش شوندگان بوده است.

نتیجه گیری

در مطالعه حاضر سرانه مصرف آبزیان در خانوارهای شهری چابهار برابر با 13/27 کیلوگرم/ فرد/ سال به دست آمد که نشان دهنده وضعیت مناسب مصرف ماهی به عنوان یک منبع پروتیینی باارزش در شهر چابهار است.

زبان:
فارسی
صفحات:
172 تا 179
لینک کوتاه:
magiran.com/p2669039 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!