تاثیر تمرینات یوگا و معلق بر تعادل ایستا و پویای کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
یکی از مشخصه های کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی، اختلال در کنترل قامت است. زیرا آن ها به اختلالات تعادلی و عملکرد حرکتی در مقایسه با همسالان خود آهسته تر پاسخ می دهند. هدف از تحقیق حاضر، تعیین تاثیر تمرینات یوگا و معلق بر تعادل ایستا و پویای کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی بود.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع نیمه تجربی با گروه کنترل است که در پاییز 1401 شهر تهران انجام شد. در این پژوهش 45 کودک مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی به صورت تصادفی به سه گروه تمرینات معلق، تمرینات یوگا و گروه کنترل تقسیم شدند (هر گروه 15 نفر). گروه تمرینات معلق و گروه تمرینات یوگا، به مدت 6 هفته و هر هفته 3 جلسه 45 دقیقه ای به تمرین پرداختند، اما گروه کنترل هیچگونه فعالیتی نداشتند. به منظور ارزیابی تعادل پویا و ایستا  به ترتیب از آزمون شارپند رومبرگ و آزمون نشستن و برخاستن در مرحله پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. داده ها با استفاده از آنالیز کوواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
نتایج نشان داد، تعادل ایستا و پویا در گروه تمرینات معلق (001/0p<) و همچنین تعادل ایستا (001/0p<) و تعادل پویا (01/0p<) در گروه تمرینات یوگا تفاوت معنی داری با گروه کنترل داشتند.
نتیجه گیری
نتایج نشان می دهد که احتمالا تمرینات مداخله ای یوگا و معلق برای بهبود تعادل ایستا و پویای کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی موثر باشند و می توان از این تمرینات در کنار سایر درمان های رایج در بهبود شاخص های مذکور استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p2669067 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!