ارتباط تولید بیوفیلم و مقاومت آنتی بیوتیکی در سویه های اشرشیا کلای جدا شده از بیماران مبتلا به عفونت ادراری در اصفهان در سال 1396

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

عفونت دستگاه ادراری یکی از شایعترین عفونتها و از مهمترین دلایل مرگ و میر در انسان به شمار می رود. اشرشیا کالی اوروپاتوژنیک عامل اصلی عفونت ادراری در انسان است که به علت توانایی این باکتری برای تشکیل بیوفیلم منجر به مقاومت سطح بالا نسبت به کالسهای مختلف آنتی بیوتیکی می شود. تشکیل بیوفیلم شاخص اصلی ایجاد عفونتهای پایدار و عود عفونتهای ادراری محسوب می شود. این مطالعه با هدف تعیین شیوع سویه های اشرشیا کالی اوروپاتوژنیک مولد بیوفیلم و بررسی ارتباط مقاومت آنتی بیوتیکی با کمیت و کیفیت بیوفیلم تشکیل شده در بیماران مبتال به عفونت ادراری در اصفهان انجام گرفته است.

روش کار

جهت انجام این مطالعه در طی سال 1396 ،در مجموع 213 ایزوله شکوک به اشرشیا کالی از افراد مبتلا به عفونت ادراری در یک بیمارستان مرجع در اصفهان جمع آوری و با استفاده از آزمونهای تشخیصی بیوشیمیایی و تاییدی PCR مورد شناسایی قرار گرفتند. تولید کورالی 1 /سلولز و تشکیل بیوفیلم به ترتیب با استفاده از آزمونهای کیفی قرمز کنگو و کمی میکروتیتر پلیت مورد بررسی قرار گرفت. حساسیت سویه های مولد بیوفیلم نسبت به 17 آنتی بیوتیک به روش انتشار دیسک و بر اساس دستورالعمل های Clinical .گردید تعیین & Laboratory Standards Institute (CLSI).

یافته ها

با استفاده از آزمونهای معمول بیوشیمیایی و PCR در مجموع 166 سویه  78 درصد به عنوان اشرشیا کالی مورد شناسایی و تایید قرار گرفتند. براساس نتایج آزمونهای کیفی ژلوز قرمز کنگو و کمی میکروتیتر پلیت، در مجموع 39 سویه  23 درصد  قادر به تشکیل بیوفیلم با واسطه تولید کورالی و/یا سلولز بودند. بالاترین میزان مقاومت آنتی بیوتیکی در سویه های اشرشیا کالی بیوفیلم مثبت نسبت به آمپی سیلین و به دنبال آن سفوتاکسیم، سفپودوکسیم و سفتریاکسون مشاهده شد. از طرف دیگر، کارباپنمها و آمینوگلیکوزیدها نیز موثرترین آنتی بیوتیکها بر علیه عفونتهای ناشی از اشرشیا کالی اوروپاتوژنیک مولد بیوفیلم بودند.

نتیجه گیری

نتایج حاصل از این مطالعه نشان دهنده شیوع بالای سویه های اشرشیا کالای اوروپاتوژنیک مولد بیوفیلم مقاوم به آنتی بیوتیک در میان بیماران مبتلا به عفونت ادراری در اصفهان است. علاوه بر این، ارتباط مستقیمی میان توانایی تولید بیوفیلم قوی و مقاومت آنتی بیوتیکی سطح بالا در سویه های اشرشیا کالی بیوفیلم مثبت مشاهده گردید .

زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p2669962 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!