بررسی بازتاب گسترش تشیع در خراسان و تاثیر آن بر مقبره علی بن موسی الرضا (ع) در منابع جغرافیایی و تاریخی از قرن سوم تا اواخر دوره تیموریان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

مدفن امام هشتم شیعیان علی بن موسی الرضا (ع) در دیار خراسان موجب گردید تا شیعیان و محبین خاندان اهل بیت (ع) در این ناحیه مسکن گزینند و خراسان مرکزی برای گسترش تشیع امامیه و نشر عقاید شیعیان در ایران گردد. حضور آنان در کنار بقعه متبرکه علی بن موسی الرضا (ع) موجب شد تا این بقعه شریفه در طول دوره های زمانی دستخوش تغییر و تحول در بنا و تزیینات گردد. روش این جستار به صورت توصیفی- تحلیلی هست. پرسش اصلی این تحقیق مبنی بر این مطلب است که گسترش تشیع امامیه چه تاثیری بر بقعه متبرکه علی بن موسی الرضا (ع) گذاشته است و این تاثیر در کتب جغرافی نگاران و مورخین چگونه بازتاب یافته است. نتایج این بررسی نشان می دهد که در دوره های اولیه مورخین و جغرافی دانان تنها به ذکر محل دفن پرداخته اند اما در ادوار بعد با حضور شیعیان و اقدامات آنان در جهت گسترش بقعه این امر مورد توجه جغرافی دانان و مورخین قرار گرفت و در باب تزیینات و ساختار بنای بقعه سخنانی ذکر شده است، برخی حتی پا را فراتر نهاده و با جزییات به ذکر نام بانیان و اقدامات آنان در جهت تغییر در تزیینات و ساختار بنا پرداخته اند.

زبان:
فارسی
صفحات:
176 تا 192
لینک کوتاه:
magiran.com/p2671560 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!