تاثیر مولفه های حسابداری رفتاری بر درک عدالت و تعهد سازمانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

عدالت رویه ای به ادراک کارکنان از عدالت در روند اتخاذ شده در فرآیندهای سازمانی اشاره دارد. عدالت تعاملی به ادراک کارکنان از عدالت در جنبه های بین فردی یا رویه ای اشاره دارد، به دو گروه اطلاعاتی و بین فردی تقسیم شده است. عدالت اطلاعاتی به توضیحات ارایه شده به کارمندان اشاره دارد. عدالت بین فردی به میزان حسن نیت، عزت و احترامی که مافوقان با آن رفتار می کنند، اشاره دارد. استفاده از مقیاس های عملکرد چندگانه بر تعهد سازمانی و همچنین عدالت توزیعی و رویه ای تاثیر می گذارد. به عبارت دیگر، مدیران معتقدند که استفاده از مقیاس های چندگانه، احتمال ارزیابی دقیق تر عملکرد آنها را افزایش می دهد. براین اساس هدف این پژوهش بررسی تاثیر مولفه های حسابداری رفتاری بر توسعه درک عدالت و تعهد سازمانی می باشد.

روش شناسی پژوهش: 

جامعه هدف این پژوهش حسابداران عضو بخش خصوصی و دولتی بود که از طریق نمونه گیری تصادفی انتخاب و در بازه زمانی 6 ماه مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسش نامه های استاندارد بود و برای برازش و آزمون فرضیه های پژوهش از تحلیل حداقل مربعات جزیی (PLS) استفاده شد.

یافته ها

نتایج این پژوهش نشان داد اثر ویژگی های حسابداری رفتاری بر مسیولیت پذیری اجتماعی و اصل قابلیت کنترل تاثیر مثبت و معناداری دارد. تصمیم گیری یکی از وظایف مدیریتی و قلب مدیریت است. تصمیم گیری مدیران کار موردنیاز را نشان می دهد و اطلاعات حسابدار را در یک سازمان خاص از تصمیم گیری پشتیبانی می کند. مشکل عملکرد مشکل کلاسیک در شرکت ها است و باید توسط اقتصاددانان موردتوجه قرار گیرد تا عملکرد را تعیین کنند.

اصالت / ارزش افزوده علمی: 

وارد شدن علوم رفتاری به حوزه حسابداری در بالندگی حرفه اهمیت زیادی داشته و اطلاعات جدیدی را برای حسابداران به ارمغان آورده است. آگاهی از ارتباط بین رفتار افراد و حسابداری، حسابداران را به ابزار جدیدی برای ارزیابی و حل مشکلات واحدهای تجاری تجهیز نموده است. در این پژوهش برای نخستین بار، تاثیر مولفه های حسابداری رفتاری بر توسعه ادراک عدالت و تعهد سازمانی مورد بررسی قرار می گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
93 تا 116
لینک کوتاه:
magiran.com/p2672509 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!